Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE KOBİ’LERİN YENİ PİYASALARA AÇILMASINI ENGELLEYEN FAKTÖRLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 420 - 437, 31.05.2019

Öz

Bu çalışmada, Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin yeni piyasalara açılmaları önündeki engeller ve bu engellerin belirleyicileri araştırılmaktadır. Çalışmada tüm Türkiye’de internet üzerinden yapılan anket çalışması ile elde edilen veriler kullanılmıştır. Analizin ilk aşamasında Bulanık Birebir Karşılaştırma yöntemiyle firmaların karşılaştıkları sorunların ağırlıkları belirlenmiştir. Bu analizle, firmaların karşılaştıkları sorunların önem sırası belirlenmiştir. Buna göre, en önemli sorun finansmana ilişkindir. Diğer sorunlar ise sırasıyla, rekabet, maliyet, pazarlama, bilgi eksikliği, personel ve üretim/ürün sorunlarıdır. İkinci aşamada ise bu sorunların belirleyicileri Görünüşte İlişkisiz Regresyonlar yöntemi ile tespit edilmiştir. Sorunların belirleyicilerinden en dikkat çekicileri, personelin niteliği, vergi maliyetleri ve firmanın pazarlama departmanına sahip olma durumu olarak sıralanabilir. Elde edilen bulgular doğrultusunda KOBİ’lerin sorunlarına çözüm olabilecek nitelikte bazı öneriler de geliştirilmiştir. 

Kaynakça

  • AKYÜZ K.C., İ. AKYÜZ, H. SERİN, H. CINDIK (2004), “Batı Akdeniz Bölgesinde Yer Alan Orman Ürünleri Sanayi İşletmelerinin İhracat Problemleri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, A(1): 97–110.
  • ARNOLD, J.M., K. HUSSİNGER (2005), “Export Behavior and Firm Productivity in German Manufacturing: A Firm-Level Analysis”, Review of World Economics 141 (2): 219–243.
  • ATAN, M., E. ÇATALBAŞ (2003),” Ticaret Bankalarında Karlılığı Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, VI. Ulusal Ekonometri ve İstatistik Sempozyumu, Ankara.
  • BASILE R. (2001), “Export Behaviour of Italian Manufacturing Firms over the Nineties: The Role of Innovation” Research Policy, 30: 1185–1201.
  • BASU, K. (1984), “FZy Revealed Preference Theory” Journal of Economic Theory, 32: 212–227.
  • BROOKS E. L. (2006), “Why don’t Firms Export More? Product Quality and Colombian Plants”, Journal of Development Economics 80: 160– 178.
  • DOĞAN, N. (1998), “Görünüşte İlişkisiz Regresyon Modeli ve Türkiye İhracat Fonksiyonu Üzerine Bir Uygulama”, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • DOĞAN, Ö. İ., M. MARANGOZ (2002), “KOBİ’lerin Dış Pazarlara Açılmada Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri Ve Bir Uygulama”, Dış Ticaret Dergisi, 7:107
  • JAVALGI, R. G., D. LAWSONB, A. C. GROSSA, D. S. WHITE (1998), “Firm Characteristics and Export Propensity: A Comparison of Manufacturers and Manufacturing-based Service Providers” International Business Review, 7: 521–534.
  • KARADAL, H. (2001), “KOBİ’lerin Uluslararası Pazarlara Açılmasını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma”, I. Orta Anadolu Kongresi, 18–21 Ekim 2001, Nevşehir.
  • KMENTA, J. (1986), Elements of Econometrics, Macmillan Publishing, New York.
  • KOSGEB (2005), KOSGEB Saha Araştırma Çalışması Değerlendirme Raporları (tüm iller için ayrı ayrı), Ekonomik Ve Stratejik Araştırmalar Merkez Müdürlüğü, Ankara.
  • LAL, K. (2004), “E-Business and Export Behavior: Evidence from Indian Firms” World Development 32(3): 505–517.
  • Lİ, H. X., V. C. YEN (1995), Fuzzy Sets and Fuzzy Decision Making, CRC Press, Florida.
  • MASUREL, E. (2001), “Export Behaviour of Service Sector SMEs”, International Small Business Journal, 19: 80–84
  • OBBEN, J., P. MAGAGULA (2003), “Firm and Managerial Determinants of the Export Propensity of Small and Medium-Sized Enterprises in Swaziland”, International Small Business Journal, 21(1): 73–91.
  • POPE, R. A. (2002), “Why Small Firms Export: Another Look”, Journal of Small Business Management, 40(1): 17-26.
  • PREFONTAINE, L., M. BOURGAULT (2002), “Strategic Analysis and Export Behaviour of SMEs: A Comparison between the United States and Canada”, International Small Business Journal, 20(2), 123–138.
  • RODRIGUEZ, J. L., R. M. G. RODRIGUEZ (2005), “Technology and Export Behaviour: A Resource-based View Approach” International Business Review 14: 539–557.
  • SRIVASTAVA, V., D.E.A. GILES (1987), Seemingly Unreleated Regression Equations Models, Marcel Decker, New York.
  • SUAREZ-ORTEGA, S. (2003) “Export Barriers: Insights from Small and Medium-Sized Firms”, International Small Business Journal, 21(4): 403–419.
  • VAN KOOTEN, G. C., E. KRCMAR, E. H. BULTE (2001), “Preference Uncertainty in Non- market Valuation: A Fuzzy Approach” American Journal of Agricultural Economics, 83: 487–500
  • ZADEH, L. A. (1965) Fuzzy Sets, Information and Control, 8:338-353.
  • ZELLNER, A. (1962), “An Efficient Method of Estimating Seemingly Unrelated Regressions and Tests for Aggregation Bias”, Journal of American Statistical Association, 57(298): 348–368.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Şentürk 0000-0001-7330-6690

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şentürk, İ. (2019). TÜRKİYE’DE KOBİ’LERİN YENİ PİYASALARA AÇILMASINI ENGELLEYEN FAKTÖRLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 420-437. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.441000

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.