Yıl 2019,
Cilt: 20 Sayı: 1, 13 - 29, 31.05.2019
Feridun Duman
,
Sevcan Vardar
Kaynakça
- Açıkgöz Ersoy, B. and Muter Şengül, C. (2008), “Yenilikçiliğe Yönelik Devlet Uygulamaları ve AB Karşılaştırması, Yönetim ve Ekonomi”, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt 15 (1); 59-74.
- Afuah, A. (2009), Strategic Innovation, Routledge, New York.
- Akal, Z. (2000), “İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, 4.Baskı, No: 473, Ankara.
- Akalın, Ş. H. (2007), “İnnovation, İnovasyon: Yenileşim”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, Türk Dil Kurumu Yayını, C.XCIII, 666; 483-486.
- Alpkan, L., Ergün, E., Bulut, Ç. and Yılmaz, C. (2005), “Şirket Girişimciliğinin Şirket Performansına Etkileri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2); 175-189.
- Atuahene-Gima, K. (1996), “Marketing orientation and innovation”, Journal of Business Research, 35 (2); 93-103.
- Ayas, S. (2015), “Entelektüel Sermaye ve Yenilikçi İş Davranışının İşletme Performansına Etkisi: Bilişim Sektöründe Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
- Banker, D., Potter, G. and Srinivasan, D. (2005), “Association of non financial performance measures with the financial performance of lodging chain”, Cornell Hotel and Restaurant Administrative Quarterly, 46(4); 394-412.
- Bayram, L. (2006), “Geleneksel Performans Değerlendirme Yöntemlerine Yeni Bir Alternatif: 360 Derece Performans Değerlendirme”, Sayıştay Dergisi, 62; 47-65.Bayram, N. (2009), Sosyal Bilimlerde SPSS İle Veri Analizi, Ezgi Kitabevi, Bursa.
- Bhatnagar, A., Misra, S. and Rao, H. R. (2000), “On risk, convenience and internet shopping behavior”, Communications Of The Acm, 43(11); 98-105.
- Brown, J. B. and McDonnell, B. (1995), “The Balanced Score-Card: Short-Term Guest or Long-Term Resident”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7 (2–3), 7–11.
- Büyüköztürk, Ş. (2002), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 2. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Calantone, R. J.,Çavuşgil, S. T. and Zhao, Y. (2002), “Learning Orientation, Firm Innovation Capability, and Firm Performance”, Industrial Marketing Management, 31(6); 515-524.
- Camison-Zornoza, C., Lapiedra-Alcami, R., Segerra-Ciprés, M. and Boronat Navarro, M. (2004), “A Meta-Analysis Of Innovation And Organizational Size”, Organization Studies, 25(3); 331-361.
- Creswell, J. W. (2005), Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
- Çalışkan, A. and Akkoç, İ. (2012), “Girişimci Ve Yenilikçi Davranışın İş Performansına Etkisinde Çevresel Belirsizliğin Rolü”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1); 47-59.
- Damanpour, F. (1996), “Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models”, Management Science, 42 (5); 693-716.
- De Jong, J.P.J., Bruins, A., Dolfsma, W. and Meijgaard, J. (2003), “Innovation in service firms explored: what, how and why? Strategic study”, EIM Business & Policy Research; 1-73.
- Decelle, X. (2004), “A Conceptual and Dynamic Approach to Innovation in Tourism”, OECD.
- Elçi, Ş. (2007), İnovasyon Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı, Ankara: Technopolis Group.
- Erdem, B., Gökdeniz, A. and Met, Ö. (2011), “Yenilikçilik ve İşletme Performansı İlişkisi: Antalya’da Etkinlik Gösteren 5 yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, Vol 26 (2); 77-112.
- Evliyaoğlu, F. and Hemedoğlu, E. (2012), “Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Finansal Olmayan Performans Algısı Üzerindeki Etkileri”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(3); 127-147.
- Goldsmith, R. E. and Foxall, G. R. (2003), “The Measurement of Innovativeness”, The International Handbook on Innovation, 321-330.
- Gürol, M. A. (2006), Küresel Arena’da Girişimci ve Girişimcilik, Gazi Kitapevi, Ankara.
- Hitt, M. A., Black, J. S. and Porter, L. W. (2005), Management, New Jersey: Pearson Prentice-Hall.
- Hjalager, A. M. (2010), “A Review of Innovation Research in Tourism”, Tourism Management, 31; 1-12.
- Işık, C. and Meriç, S. (2015), “Otel Yöneticilerinin Bireysel Yenilikçi Kapsamında Değerlendirilmesi: Van İli Örneği”, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 4(1); 1-16.
- Janssen, O. (2000), “Job Demands, Perceptions of Effort-Reward Fairness and Innovative Work Behaviour”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73; 287-302.
- Kahraman, R. (2009), “İşletmelerde Performans Ölçümünün Önemi ve Modern Bir Performans Ölçme Aracı Olarak Balanced Scorecard”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(16); 411-427.
- Kılıçer, K. (2011), “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri”, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern-Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Laitinen, E. K. (2002), “A Dynamic PerformanceMeasurement System: EvidenceFrom Small Finish Technology Companies”, Scandinavian Journal of Management, 18; 65-69.
- Mawer, D. (2003), “Enlivening Analysis Through Performance: Practising Set Theory”, Ed. B. J. Music, Cambridge University Press.
- Mclean, L. D. (2005), “Organizational culture’s ınfluence on creativity and ınnovation: a review of the literature and ımplications for human resource development”, Advances In Developing Human Resources, 7(2); 226-246.
- Neely, A., Mike G. and Ken P. (2005), "Performance Measurement System Design: A Literature Review and Research Agenda", International Journal of Operations & Production Management, 25 (12); 1228-1263.
- Orfila-Sintes, F. and Mattsson, J. (2009), “Innovation Behaviour in The Hotel Industry”, Omega, 37 (2); 380-394.
- Oslo Kılavuzu (2005), Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler, 3. Baskı, Ankara: Tübitak.
- Özdamar K. (2002), Paket Programları İle İstatistiksel Veri Analizi-2 (Çok Değişkenli Analizler), Kaan Kitapevi Eskişehir.
- Özer, Ö. (2011), “Kurumsal Girişimcilik ve İşletme Performansı İlişkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Uygulama”, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Paksoy, H. M. and Ersoy, N. (2016), “Antalya’da Faaliyet Gösteren Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde İnovasyon ve İşletme Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15 (2); 413-433.
- Şimşek, Ş. M. (2002), Yönetim ve Organizasyon, Günay Ofset, Konya.
- Tarım, M. (2004), “Sağlık Sektöründe Performans Ölçme ve Dengeli Puan Cetveli”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 2 (7), 233-248.
- Timuroğlu, M. K. (2014), Stratejik Yönetim Bölüm Adı: Yenilik ve Stratejik Girişimcilik (2-28), Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
- Topcu, M. K., Gursoy, A. and Gurson, P. (2015), “The Role of the Servant Leadership on the Relation between Ethical Climate Perception and Innovative Work”, European Research Studies, 18(1); 67-78.
- Uzkurt, C. (2008), Pazarlamada Değer Yaratma Aracı Olarak Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
- Wadongo, B., Odhuno, E., Kambona, O. and Othuon, L. (2010), “Key Performance İndicators İn The Kenyan Hospitality İndustry: A Managerial Perspective”, Benchmarking: An İnternational Journal, 17(6); 858-875.
- Yazıcı, S. (2001), Öğrenen Organizasyonlar, Alfa Yayıncılık, İstanbul.
- Yıldız, S. (2010), “İşletme Performansının Ölçümü Üzerine Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma”, Erciyes Üniversitesi iktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36; 179-193.
- Yu, C., Yu T. F., and Yu, C. C. (2013), “Knowledge Sharing, Organizational Climate and Innovative Behavior: A Cross-Level Analysis of Effects”, Social Behavior and Personality, 41(1); 143-156.
- Yuan, F. (2005), Individual Innovation in The Workplace: The Role of Performance and Image Outcome Expectations, (Doctoral dissertation, Texas A&M University).
- Yuan, F. and Woodman, R. W. (2010), “Innovative behavior in the work place: The role of performance and image outcome expectations”, Academy of Management Journal, 53(2); 323-342.
EFFECTS OF MANAGERS’ INDIVIDUAL INNOVATIVE BEHAVIOR TENDENCIES AND BUSINESS INNOVATION ON NON-FINANCIAL BUSINESS PERFORMANCE
Yıl 2019,
Cilt: 20 Sayı: 1, 13 - 29, 31.05.2019
Feridun Duman
,
Sevcan Vardar
Öz
Innovation
globally gains its speed day by day and is now seen as the key to progress and
development. In recent years, innovation in firms has showed a necessity of individual innovativeness.
This necessity of innovative individuals is seen as
a significant responsibility of hotel
managers. Both individual innovative tendencies of managers and
business innovation are of importance for the survival of the firms as well as
competitive rivalry resulting in better performance. Thus, this study aims to
find out the effects of managers’ innovative behaviour tendencies and business
innovation on the non-financial business performance. A questionnaire survey was
conducted on 22 five-star city hotels located in Ankara, the capital of Turkey.
Factor, regression and correlation analyses were used to test the study
hypotheses. The findings showed that the "resistance to change"
dimension of managers’ individual innovative behaviour tendencies has a
negative effect on the non-financial business performance while the dimensions
of “leadership in ideas”, “openness to experience” and risk-taking” did not
produce any effect on the non-financial business performance. The study also
found that the hotels follow “customer focused” innovation, which shows the
customers are at the centre of all the hotel operations. The study further
showed that there is a positive and significant relationship between managers’
individual innovative behaviour tendencies and business innovation.
Kaynakça
- Açıkgöz Ersoy, B. and Muter Şengül, C. (2008), “Yenilikçiliğe Yönelik Devlet Uygulamaları ve AB Karşılaştırması, Yönetim ve Ekonomi”, Celal Bayar Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt 15 (1); 59-74.
- Afuah, A. (2009), Strategic Innovation, Routledge, New York.
- Akal, Z. (2000), “İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, 4.Baskı, No: 473, Ankara.
- Akalın, Ş. H. (2007), “İnnovation, İnovasyon: Yenileşim”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, Türk Dil Kurumu Yayını, C.XCIII, 666; 483-486.
- Alpkan, L., Ergün, E., Bulut, Ç. and Yılmaz, C. (2005), “Şirket Girişimciliğinin Şirket Performansına Etkileri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2); 175-189.
- Atuahene-Gima, K. (1996), “Marketing orientation and innovation”, Journal of Business Research, 35 (2); 93-103.
- Ayas, S. (2015), “Entelektüel Sermaye ve Yenilikçi İş Davranışının İşletme Performansına Etkisi: Bilişim Sektöründe Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
- Banker, D., Potter, G. and Srinivasan, D. (2005), “Association of non financial performance measures with the financial performance of lodging chain”, Cornell Hotel and Restaurant Administrative Quarterly, 46(4); 394-412.
- Bayram, L. (2006), “Geleneksel Performans Değerlendirme Yöntemlerine Yeni Bir Alternatif: 360 Derece Performans Değerlendirme”, Sayıştay Dergisi, 62; 47-65.Bayram, N. (2009), Sosyal Bilimlerde SPSS İle Veri Analizi, Ezgi Kitabevi, Bursa.
- Bhatnagar, A., Misra, S. and Rao, H. R. (2000), “On risk, convenience and internet shopping behavior”, Communications Of The Acm, 43(11); 98-105.
- Brown, J. B. and McDonnell, B. (1995), “The Balanced Score-Card: Short-Term Guest or Long-Term Resident”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7 (2–3), 7–11.
- Büyüköztürk, Ş. (2002), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 2. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Calantone, R. J.,Çavuşgil, S. T. and Zhao, Y. (2002), “Learning Orientation, Firm Innovation Capability, and Firm Performance”, Industrial Marketing Management, 31(6); 515-524.
- Camison-Zornoza, C., Lapiedra-Alcami, R., Segerra-Ciprés, M. and Boronat Navarro, M. (2004), “A Meta-Analysis Of Innovation And Organizational Size”, Organization Studies, 25(3); 331-361.
- Creswell, J. W. (2005), Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
- Çalışkan, A. and Akkoç, İ. (2012), “Girişimci Ve Yenilikçi Davranışın İş Performansına Etkisinde Çevresel Belirsizliğin Rolü”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1); 47-59.
- Damanpour, F. (1996), “Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models”, Management Science, 42 (5); 693-716.
- De Jong, J.P.J., Bruins, A., Dolfsma, W. and Meijgaard, J. (2003), “Innovation in service firms explored: what, how and why? Strategic study”, EIM Business & Policy Research; 1-73.
- Decelle, X. (2004), “A Conceptual and Dynamic Approach to Innovation in Tourism”, OECD.
- Elçi, Ş. (2007), İnovasyon Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı, Ankara: Technopolis Group.
- Erdem, B., Gökdeniz, A. and Met, Ö. (2011), “Yenilikçilik ve İşletme Performansı İlişkisi: Antalya’da Etkinlik Gösteren 5 yıldızlı Otel İşletmeleri Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, Vol 26 (2); 77-112.
- Evliyaoğlu, F. and Hemedoğlu, E. (2012), “Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Finansal Olmayan Performans Algısı Üzerindeki Etkileri”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(3); 127-147.
- Goldsmith, R. E. and Foxall, G. R. (2003), “The Measurement of Innovativeness”, The International Handbook on Innovation, 321-330.
- Gürol, M. A. (2006), Küresel Arena’da Girişimci ve Girişimcilik, Gazi Kitapevi, Ankara.
- Hitt, M. A., Black, J. S. and Porter, L. W. (2005), Management, New Jersey: Pearson Prentice-Hall.
- Hjalager, A. M. (2010), “A Review of Innovation Research in Tourism”, Tourism Management, 31; 1-12.
- Işık, C. and Meriç, S. (2015), “Otel Yöneticilerinin Bireysel Yenilikçi Kapsamında Değerlendirilmesi: Van İli Örneği”, Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi, 4(1); 1-16.
- Janssen, O. (2000), “Job Demands, Perceptions of Effort-Reward Fairness and Innovative Work Behaviour”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73; 287-302.
- Kahraman, R. (2009), “İşletmelerde Performans Ölçümünün Önemi ve Modern Bir Performans Ölçme Aracı Olarak Balanced Scorecard”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(16); 411-427.
- Kılıçer, K. (2011), “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri”, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon, Organizasyonlarda Davranış, Klasik-Modern-Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Laitinen, E. K. (2002), “A Dynamic PerformanceMeasurement System: EvidenceFrom Small Finish Technology Companies”, Scandinavian Journal of Management, 18; 65-69.
- Mawer, D. (2003), “Enlivening Analysis Through Performance: Practising Set Theory”, Ed. B. J. Music, Cambridge University Press.
- Mclean, L. D. (2005), “Organizational culture’s ınfluence on creativity and ınnovation: a review of the literature and ımplications for human resource development”, Advances In Developing Human Resources, 7(2); 226-246.
- Neely, A., Mike G. and Ken P. (2005), "Performance Measurement System Design: A Literature Review and Research Agenda", International Journal of Operations & Production Management, 25 (12); 1228-1263.
- Orfila-Sintes, F. and Mattsson, J. (2009), “Innovation Behaviour in The Hotel Industry”, Omega, 37 (2); 380-394.
- Oslo Kılavuzu (2005), Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler, 3. Baskı, Ankara: Tübitak.
- Özdamar K. (2002), Paket Programları İle İstatistiksel Veri Analizi-2 (Çok Değişkenli Analizler), Kaan Kitapevi Eskişehir.
- Özer, Ö. (2011), “Kurumsal Girişimcilik ve İşletme Performansı İlişkisi: Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Uygulama”, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Paksoy, H. M. and Ersoy, N. (2016), “Antalya’da Faaliyet Gösteren Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde İnovasyon ve İşletme Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15 (2); 413-433.
- Şimşek, Ş. M. (2002), Yönetim ve Organizasyon, Günay Ofset, Konya.
- Tarım, M. (2004), “Sağlık Sektöründe Performans Ölçme ve Dengeli Puan Cetveli”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 2 (7), 233-248.
- Timuroğlu, M. K. (2014), Stratejik Yönetim Bölüm Adı: Yenilik ve Stratejik Girişimcilik (2-28), Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
- Topcu, M. K., Gursoy, A. and Gurson, P. (2015), “The Role of the Servant Leadership on the Relation between Ethical Climate Perception and Innovative Work”, European Research Studies, 18(1); 67-78.
- Uzkurt, C. (2008), Pazarlamada Değer Yaratma Aracı Olarak Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
- Wadongo, B., Odhuno, E., Kambona, O. and Othuon, L. (2010), “Key Performance İndicators İn The Kenyan Hospitality İndustry: A Managerial Perspective”, Benchmarking: An İnternational Journal, 17(6); 858-875.
- Yazıcı, S. (2001), Öğrenen Organizasyonlar, Alfa Yayıncılık, İstanbul.
- Yıldız, S. (2010), “İşletme Performansının Ölçümü Üzerine Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma”, Erciyes Üniversitesi iktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36; 179-193.
- Yu, C., Yu T. F., and Yu, C. C. (2013), “Knowledge Sharing, Organizational Climate and Innovative Behavior: A Cross-Level Analysis of Effects”, Social Behavior and Personality, 41(1); 143-156.
- Yuan, F. (2005), Individual Innovation in The Workplace: The Role of Performance and Image Outcome Expectations, (Doctoral dissertation, Texas A&M University).
- Yuan, F. and Woodman, R. W. (2010), “Innovative behavior in the work place: The role of performance and image outcome expectations”, Academy of Management Journal, 53(2); 323-342.