Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA MECRALARINDA KİMLİĞİN SANALLAŞMASI (Bireysel ve Toplumsal Gerçeklikten, Sosyal Medyanın Sanallığına: Bireysel ve Kolektif Kimliklerin Anlamsal ve İşlevsel Değişimi)

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 220 - 249, 25.05.2020
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.674578

Öz

Kimlik, günümüzün dünyasının en popüler terimlerinden birisidir. Psişik ve toplumsal bilimlerin önemli konu başlıklarından birisidir. Herhangi bir birey veya toplum kesiminden bahsedilirken, muhakkak kimlikten de bahsediliyor. Birey veya toplum kesimi kimlik ile tanımlanıyor ve tüm diğer birey veya toplum kesimlerine göre konumlandırılıyor. Bu durum özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısında söz konusu oldu. Kimlik, bu zaman diliminde insan ve toplum ile ilgili konularda en temel terimlerden, konuşma ve yazıların en önemli referanslarından birisi haline geldi. İnternet teknolojisi ile daha da popülerleşti. Üstelik sadece işlevsel yönüyle değil, aynı zamanda anlamsal boyutu ve yapısıyla da alakalı olarak. Çünkü kimlikler bireysel ve toplumsal gerçeklikten sıyrılıp, hızlı sanallaşıyor; bireysel ve kolektif bir gerçeklikten dijital iletişim mecralarında yeni nitelikler ve işlevler kazanıyor. Bu inceleme, bireysel ve kolektif kimliklerin bireysel ve toplumsal gerçeklikten sanallığa dönüşümünün faktörlerini ve söz konusu değişim sürecinin işleyiş tarzını konu edinmektedir. Bireysel ve kolektif kimliklerdeki anlamsal ve işlevsel değişim, incelenen konunun eksenini oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Akkaş, İ. (2015). Sanal cemaatler. İstanbul: Doğu Kütüphanesi.
  • Arendt, H.(2016). İnsanlık durumu. (Çev: B. S. Şener) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arthur S. R. & Reber. E. & Rhianon, E. (1985). The penguin dictionary of psychology. New York: Penguin Press.
  • Ateşçi, E. (2015). Kadın ve erkek temsilleri açısından yeni bir araya gelme alanı olarak sosyal paylaşım ağlarının analizi: kizlarsoruyor.com örneği, (Yüksek Lisans Tezi)., Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kocaeli.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik inşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
  • Binark, M. (2005). Kimlik(lenme), dipnotsuz iletişim ve etnik laflama odaları. İnternet toplum kültür. (Der. Binark, M & Kılıçbay, B.). Ankara: Epos Yayınları.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve umut ağları; internet çağında toplumsal hareketler, (Çev: E. Kılıç). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Cevizci, A. (2011). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Say Yayınları.
  • Edmund. S. C. & Weiner, J. & Simpson, A. (2004).The Oxford English Dictionary, Oxford: Oxford University Press.
  • Erikson, E. H. (1993). Childhood and society. New York & London: Norton Company.
  • Erikson, E. H. (2018). İnsanın sekiz evresi. (Çev: G. Akkaya). İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • Fisher, J. (1997). The postmodem paradi so: dante, cyberpunk, and the technosophy of cyberspace. Internet culturc. (Edt.) Porter, D. New York: Routledge. (111-128).
  • Geser, H. (2002). Towards a (meta-) sociology of the digital sphere. (ın) sociology in switzerland: towards cyberspace and vireal social relations. Online Publications. http://socio.ch/intcom/t_hgeser13.pdf.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. yüzyıl için 21 ders. (Çev: S. Siral). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Heidegger, M. (1969). Identitiy and difference. (Translated: by J. Stambaugh). New York: Harper & Row.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve zaman, (Çev. Kaan H. Ökten). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Jenkins, R. (2016). Bir kavramın anatomisi sosyal kimlik, (Çev: Bostancı, G.), İstanbul: Everest Yayınları.
  • Kılıç, S. (). (2016). Martin Heidegger’in varlık ontolojisinde fark metafiziği. Felsefe dünyası. 2016-Yaz. (63), (153-178).
  • Küçükalp, K. & Çevirici, S. (2018). Kimlik ve farklılık tartışmaları bağlamında postmodern düşüncede temsil eleştirisi. Felsefe dünyası. 2018-Yaz. (67), (5-32).
  • Masaroğulları, G. & Koçakgöl, M. (2011). Psikoloji sözlüğü. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Mucchielli, A. (1986). L’identité. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Narmanlıoğlu, H. (2013). Sanal cemaatte ulus ve ulusçuluk. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • O’Brien, J. (2005). Writing in the body: gcnder (re)productİon in online interaction, Communities in Cyberspace, (Ed. M. A. Smith & P. Kollock). Routledge. (75-103).
  • Parekh, B. (2014). Kimliğin mantığı. Mollaer, F. (Edt) Kimlik Politikaları. Ankara: DoğuBatı Yayınları.
  • Robins, K. (2013). İmaj: görmenin kültür ve politikası. (Çev: Türkoğlu, N.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Rogers, T.B. (1981). A model of the self as an aspect of hum an ınformation processing. Cantor, N. & Kihlstrom, J. (Edt.). Personality, Cognition, and Social Interaction, Erlbaum.
  • Saussure, F. (1985). Genel dilbilim dersleri (Çev: B. Vardar). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Timisi, N. (2003). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Timisi. N. (2005). Sanallığın gerçekliği: internetin kimlik ve topluluk alanlarına girişi. Internet toplum kültür, (Der. Binark, M.& Kılıçbay, B.). Ankara: Epos Yayınları.
  • Turkle, S. (1995). Life on screen: ıdentity on the age of the ınternet, London: Weidelfeld & Nicolson.
  • Türkçe Sözlük. (2011). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Weeks, J. (1990). The value of difference, ıdentitiy (community, culture, difference). Rutherford, J. (Edt). London: Lawrence & Wishart.
  • Yılmaz, E. Bir ınternet sitesinde rastladım Size. Sanat ve sosyoloji, (Ed. A. Özaslan-Dikmen). İstanbul: Bağlam yayınları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saniye Vatandaş 0000-0002-3646-9332

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Vatandaş, S. (2020). SOSYAL MEDYA MECRALARINDA KİMLİĞİN SANALLAŞMASI (Bireysel ve Toplumsal Gerçeklikten, Sosyal Medyanın Sanallığına: Bireysel ve Kolektif Kimliklerin Anlamsal ve İşlevsel Değişimi). Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 220-249. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.674578

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.