Bu çalışmanın amacı hizmet sektöründe rekabet edebilirlik ile verimlilik arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ülkelerin hizmet sektöründe rekabetçiliği 30 ülke için 2000-2015 dönemine ait veri seti kullanılarak dinamik panel veri analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmada kullanılan veriler Birleşmiş Milletler İstatistik Bölümü, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü ve Türkiye İstatistik Kurumu veri tabanından elde edilmiştir. Dinamik panel veri analizinden elde edilen bulgulara göre, hizmet sektörünün Bilgi ve İletişim sektörü hariç diğer alt sektörlerinde rekabet edebilirliğin verimlilik üzerine etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca seyahat sektörü, inşaat sektörü ile kişisel, kültürel ve eğlence hizmetleri sektörlerinde Türkiye’nin yüksek rekabet edebilme gücüne sahip olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, ulaştırma ve depolama alt hizmet sektörü, bilgi ve iletişim hizmetleri sektörü, mesleki, bilimsel ve teknik faaliyetler alt sektörü ile kültür, sanat, eğlence, dinlence ve spor faaliyetleri sektörlerinde ise Türkiye’nin nispi işgücü verimliliğinde ortalamanın altında kalmasına rağmen 2003 yılına kıyasla 2015 yılında nispi işgücü verimlilik düzeyinde artışın gözlemlendiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular politika yapıcıların, yüksek ekonomik büyüme hedefi kapsamında hizmet sektöründe rekabet edebilirliğin önemli bir faktör olduğunu göz önünde bulundurmaları gerektiğini ortaya koymaktadır.
Rekabet Edebilirlik Verimlilik Hizmet Sektörü Dinamik Panel Veri Analizi
Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Komisyonu
1609E613
The aim of this study is to examine the relationship between competitiveness and productivity in the service sector. The competitiveness of the countries in service sector is analyzed by using the data set of 30 countries for the period 2000-2015 by using dynamic panel data analysis. The data used in the study was obtained from the United Nations Statistics Division, Organization for Economic Cooperation and Development and Turkey Statistical Institute. The findings obtained from dynamic panel data analysis show that competitiveness affects productivity positively in the Information and Communication sector and the other sub-sectors of service sector. In addition, the travel sector, the construction sector with personal, cultural and recreational services sector has been shown to have the power to Turkey's highly competitive. On the other hand, transport and storage sub-services sector, information and communication services sector, professional, cultural sub-sector scientific and technical activities, arts, entertainment, leisure and sport activities while in the sector although it remains below the average in Turkey's relative labor productivity compared to 2003 it was concluded that there was an increase in the relative labor productivity level in 2015.The findings reveal that policy makers should take into account that competitiveness in the service sector is an important factor within the scope of the high economic growth target.
Competitiveness Productivity Service Sector Dynamic Panel Data Analysis
1609E613
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1609E613 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021Cilt: 22 Sayı: 1 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.