Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Environmentally Sensitive Management Approach Within the Scope of Carbon-Free Airport: The Case of Sivas Nuri Demirağ Airport

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 623 - 634, 24.07.2022
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1063147

Öz

The aviation industry has been developing continuously from past to present. This development is not only limited to airplanes, but is effective in all fields of aviation. In this context, the increase in the number of passengers and flight points has increased the importance of airports. These increases have led to various additional requirements at airports such as airport positioning, large grounds, large facilities and technological systems. In addition to the fact that airports play an important role in the economic and social development of the region where they are located, the effects of environmental pollution are increasing. Environmental pollution is not only regional; The fact that it causes long-term global environmental effects has made it necessary to control the activities within the airport. For this reason, in Turkey, General Directorate Of State Airports Authority aims to control the possible effects of ongoing activities at airports on the environment, to leave a more livable world to the next generations with the measures taken against global warming and climate change, and to provide sustainable airport management. Because of this, carbon-free airport Project was started. In this study, information is given about the "Carbon-Free Airport Project" and the application principles of the project are mentioned. For this purpose, Sivas Nuri Demirağ Airport was inspected, which is one of the few airports within the scope of this project in Turkey, and suggestions were made in the light of this information.

Kaynakça

  • Auzef, (2021). http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/sivilhava_ao/havalimaniyonetimi.pdf
  • Babisch, W. (2014). Updated Exposure-Response Relationship Between Road Traffic Noise and Coronary Heart Diseases: A Meta-Analysis. Noise and Health, 16, 1-9.
  • Bakırcı, M. (2012). Ulaşım Coğrafyası Açısından Türkiye’de Havayolu Ulaşımının Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Yapısı, Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 340-377.
  • DHMİ, (2022). Karbonsuz Havalimanı Projesi Uygulama Esasları
  • Dursun, Ö. O. ve Aksoy, C. (2017). Havaalanlarının Çevresel Etkileri, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 53, 361-371.
  • Gökdalay, M., H. (2008). Havaalanlarının Performans Analizinde Bulanık Çok Ölçütlü Karar Verme Yaklaşımı, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, Ulaştırma Mühendisliği, İstanbul.
  • Güner, S. ve Gülay, İ. (2018). Havalimanı işletmeciliği ve Türkiye’de Havalimanlarının Mülkiyet Yapısı, Ulakbilge, 29 (6), 1327-1348.
  • Kazda, A. and Caves, R. (2015). Airport Design and Operation. (3rd Edition) Emerald, U.K.
  • Korul, V. (2003). Havaalanı Çevre Yönetim Sistemi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Volume 3/1, 99-120.
  • Kuyucak Ş. F. (2017). Havaalanı İşletmeciliğinde Yeni Eğilimler: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 4 (13), 751-766.
  • Shgm (2010). Havaalanlarında Çevresel Etkiler, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları Havaalanları Daire Başkanlığı, 1.Baskı, HAD/T-11.
  • Taşlıgil, N. (1997). Türkiye’de Hava Ulaşımının Gelişimi. Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Öneri Dergisi. 7 (2), 89-97.
  • Türkoğlu, F. (2014). Nevşehir Havalimanı Çevresel Etkilerinin “Yeşil Havaalanı Projesi” Kapsamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Anabilim Dalı, Kırıkkale.
  • Zamanov, A., (2017). Designing the Airport City: An International Perspective, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Doğal ve Uygulamalı Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • https://www.dhmi.gov.tr/Documents/HavacilikTerimleriSozlugu/DHMi-Havacilik-Terimleri-Sozlugu.pdf?csf=1&e=NZP5QB (Erişim tarihi: 10.12.2021)
  • https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Havalimani/Agri/karbonsuzHavalimaniProjesi.aspx (Erişim tarihi: 13.12.2021)
  • https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Isletme/CevreBasMuhendisligi.aspx (Erişim tarihi: 16.12.2021)
  • https://www.icao.int/environmental-protection/Documents/Water%20management%20at%20airports.pdf (Erişim tarihi: 12.12.2021)
  • http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/kurumsal/projeler/Yesil_Havaalani_Projesi_sektorel_kriterler.PDF Yayın tarihi: 15.04.2019 (Erişim tarihi: 19.12.2021)
  • https://istanbul.csb.gov.tr/motor-yagi-degisim-izin-belgesi-haber-256737 Yayın tarihi: 28.12.2020 (Erişim tarihi: 02.01.2022)

Karbonsuz Havalimanı’’ Kapsamında Çevreye Duyarlı Yönetim Anlayışı: Sivas Nuri Demirağ Havalimanı Örneği

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 3, 623 - 634, 24.07.2022
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1063147

Öz

Havacılık sektörü, geçmişten günümüze sürekli gelişim göstermektedir. Bu gelişim sadece uçaklarla sınırlı kalmayıp, havacılığın her türlü alanında etkili olmaktadır. Bu bağlamda yolcu sayısının ve uçuş noktalarının artması, havalimanlarının da önemini arttırmıştır. Bu artışlar, havalimanı konumlandırması, büyük araziler, büyük tesisler ve teknolojik sistemler gibi havalimanlarında çeşitli ek gereksinimlere yol açmıştır. Havalimanlarının bulundukları bölgenin ekonomik ve sosyal gelişiminde önemli rol oynamalarının yanı sıra çevre kirliliği etkileri de artmaktadır. Çevre kirliliğinin sadece bölgesel değil; uzun vadeli küresel çevre etkilerine de yol açması, havalimanı bünyesindeki faaliyetlerin kontrol altına alınmasını gerekli kılmıştır. Bu nedenle Türkiye’de, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından havalimanlarında devam eden faaliyetlerin çevreye verebileceği olası etkileri kontrol altına almak, küresel ısınma ve iklim değişikliğine karşı alınan önlemlerle sonraki nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakmak ve sürdürülebilir havalimanı işletmeciliğini sağlamak adına ‘’Karbonsuz Havalimanı Projesi’’ başlatılmıştır. Bu çalışmada ‘’Karbonsuz Havalimanı Projesi’’ hakkında bilgi verilmiş olup, projenin uygulama esaslarına değinilmiştir. Bu amaçla Türkiye’de bu proje kapsamındaki sayılı havalimanlarından biri olan Sivas Nuri Demirağ Havalimanı incelenmiş ve bu bilgiler ışığında önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Auzef, (2021). http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/sivilhava_ao/havalimaniyonetimi.pdf
  • Babisch, W. (2014). Updated Exposure-Response Relationship Between Road Traffic Noise and Coronary Heart Diseases: A Meta-Analysis. Noise and Health, 16, 1-9.
  • Bakırcı, M. (2012). Ulaşım Coğrafyası Açısından Türkiye’de Havayolu Ulaşımının Tarihsel Gelişimi ve Mevcut Yapısı, Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 340-377.
  • DHMİ, (2022). Karbonsuz Havalimanı Projesi Uygulama Esasları
  • Dursun, Ö. O. ve Aksoy, C. (2017). Havaalanlarının Çevresel Etkileri, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 53, 361-371.
  • Gökdalay, M., H. (2008). Havaalanlarının Performans Analizinde Bulanık Çok Ölçütlü Karar Verme Yaklaşımı, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, Ulaştırma Mühendisliği, İstanbul.
  • Güner, S. ve Gülay, İ. (2018). Havalimanı işletmeciliği ve Türkiye’de Havalimanlarının Mülkiyet Yapısı, Ulakbilge, 29 (6), 1327-1348.
  • Kazda, A. and Caves, R. (2015). Airport Design and Operation. (3rd Edition) Emerald, U.K.
  • Korul, V. (2003). Havaalanı Çevre Yönetim Sistemi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Volume 3/1, 99-120.
  • Kuyucak Ş. F. (2017). Havaalanı İşletmeciliğinde Yeni Eğilimler: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 4 (13), 751-766.
  • Shgm (2010). Havaalanlarında Çevresel Etkiler, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Yayınları Havaalanları Daire Başkanlığı, 1.Baskı, HAD/T-11.
  • Taşlıgil, N. (1997). Türkiye’de Hava Ulaşımının Gelişimi. Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Öneri Dergisi. 7 (2), 89-97.
  • Türkoğlu, F. (2014). Nevşehir Havalimanı Çevresel Etkilerinin “Yeşil Havaalanı Projesi” Kapsamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Anabilim Dalı, Kırıkkale.
  • Zamanov, A., (2017). Designing the Airport City: An International Perspective, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Doğal ve Uygulamalı Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • https://www.dhmi.gov.tr/Documents/HavacilikTerimleriSozlugu/DHMi-Havacilik-Terimleri-Sozlugu.pdf?csf=1&e=NZP5QB (Erişim tarihi: 10.12.2021)
  • https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Havalimani/Agri/karbonsuzHavalimaniProjesi.aspx (Erişim tarihi: 13.12.2021)
  • https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Isletme/CevreBasMuhendisligi.aspx (Erişim tarihi: 16.12.2021)
  • https://www.icao.int/environmental-protection/Documents/Water%20management%20at%20airports.pdf (Erişim tarihi: 12.12.2021)
  • http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/kurumsal/projeler/Yesil_Havaalani_Projesi_sektorel_kriterler.PDF Yayın tarihi: 15.04.2019 (Erişim tarihi: 19.12.2021)
  • https://istanbul.csb.gov.tr/motor-yagi-degisim-izin-belgesi-haber-256737 Yayın tarihi: 28.12.2020 (Erişim tarihi: 02.01.2022)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kağan Cenk Mızrak 0000-0003-4447-2141

Serdar Kızılcan 0000-0002-8209-2804

Erken Görünüm Tarihi 19 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Mızrak, K. C., & Kızılcan, S. (2022). Environmentally Sensitive Management Approach Within the Scope of Carbon-Free Airport: The Case of Sivas Nuri Demirağ Airport. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 623-634. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1063147

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.