Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'deki Uluslararası Öğrencilerin Muhasebe Öğreniminde Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri; Nitel Bir Çalışma

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 1, 143 - 155, 21.01.2025
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1557021

Öz

Bu çalışmada, İnönü Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin muhasebe dersinde karşılaştıkları problemler ve bu problemlerin çözüm yöntemleri nitel araştırma yöntemi kullanılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır.
Küreselleşen dünyada artan uluslararası öğrenci hareketliliği, farklı kültürel ve dilsel geçmişlere sahip öğrencilerin muhasebe gibi teknik derslerde zorlanmalarına neden olmaktadır. Bu araştırma, yabancı öğrencilerin muhasebe dersini anlamada matematik ve dil yeterliliklerinin önemini vurgularken, derslerin hem klasik yöntemle hem de uygulamalı olarak öğretilmesinin faydalı olacağı yönünde çözüm önerileri sunmaktadır. Elde edilen bulgular, bu öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarını anlamaya ve uygun eğitim stratejileri geliştirmeye katkı sağlamaktadır.
Verilerin değerlendirilmesi sonucu katılımcılar; Muhasebe dersini anlamak için Matematik dersinin bilinmesi gerektiği, İngilizce ders veren öğretim elemanlarının açık ve anlaşılır bir dil kullanmalarının önemli olduğunu, Türkçe öğrenim gören uluslararası öğrencilerin Türkçe diline hakim olmadan lisans eğitimine başlatılmaması gerektiğini, derslerin hem klasik yöntemle hem de slaytta yüz yüze anlatılmasının faydalı olacağını, daha fazla uygulamalı eğitime yer verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Katılımcıların diğer cevapları sonuç bölümünde tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Aspers, P., & Corte, U. (2019). What is qualitative in qualitative research. Qualitative sociology, 42, 139-160.
  • Bay, E., Tuğluk, M. N., & Gençdoğan, B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 94-105.
  • Bhattacharyya, A. (2010). Learning accounting in globalised Australian Universities: Challenges and way out. The International Journal of Learning, 17(3).
  • Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., & Merrill, K. (2009). Assessing progress in global learning and development of students with education abroad experiences. Frontiers: The interdisciplinary journal of study abroad, 18, 101-118.
  • Cemalcilar, Ö., & Erdoğan, N. (1997). Genel Muhasebe. Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ, İstanbul.
  • Curtis, T., & Ledgerwood, J. R. (2018). Students’ motivations, perceived benefits and constraints towards study abroad and other international education opportunities. Journal of International Education in Business, 11(1), 63-78. https://doi.org/10.1108/JIEB-01-2017-0002
  • Çelik, Ö. (2019). Yabancı Uyruklu Öğrenciler ile Türk Öğrencilerin Birbirleri Hakkındaki Eğitim Algılarının Karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 559-580.
  • Daly, A., Hoy, S., Hughes, M., Islam, J., & Mak, A. S. (2015). Using group work to vedelop intercultural skills in the accounting curriculum in Australia. Accounting Education, 24(1), 27-40. https://doi.org/10.1080/09639284.2014.996909
  • Dızman, Ş. (2018). Yükseköğretimde Bir Dersin Yapılandırılması ve Sunumunda İdeali Arayış: Muhasebe Dersi Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 78, Eylül 2018, s. 82-107. Doi: 10.16992/ASOS.14161
  • Fidan, M. E. (2022). Yabancı uyruklu öğrencilerin genel muhasebe dersine yönelik algıları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(4), 376-389. https://doi.org/10.24289/ijsser.1158459
  • Flick, U., Von Kardorff, E., & Steinke, I. (2004). What is qualitative research? An introduction to the field. A companion to qualitative research, 1, 3-11.
  • Heale, R., & Twycross, A. (2018). What is a case study?. Evidence-based nursing, 21(1), 7-8.
  • Hannigan, P. (2005) Development Professionals to Improve the Quality and Impact of Work Abroad Experiences by Terence, Martin Tillman, (Ed.) Impact of education abroad on career development I. American Institute for https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=5a5ec74658bba34739b98d7d5f69067ac953ecd9 (Access date: 09.07.2024).
  • Jackling, B., De Lange, P., Phillips, J., & Sewell, J. (2012). Attitudes towards accounting: differences between Australian and international students. Accounting Research Journal, 25(2), 113-130. https://doi.org/10.1108/10309611211287305
  • Jackson, R. L., Drummond, D. K., & Camara, S. (2007). What is qualitative research?. Qualitative research reports in communication, 8(1), 21-28.
  • Lauermann, F. (2012). To go or not to go: the decision to pursue higher education abroad. In Transitions across schools and cultures (Vol. 17, pp. 177-204). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S0749-7423(2012)0000017010
  • Liu, W. (2019). “Education Abroad” for International Student Advisors: What is the impact on their professional development?. Journal of International Students, 9(1), 306-319. DOI: 10.32674/jis.v9i1.258
  • Karadeniz, M. H., & Kelleci, D. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumlarının başarıya etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(02)
  • Matherly, C. (2005) Effective Marketing of International Experiences to Employers. Martin Tillman, (Ed.) Impact of education abroad on career development I. American Institute for. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=5a5ec74658bba34739b98d7d5f69067ac953ecd9 (Access date: 09.07.2024).
  • Modise, M. A., Schlebusch, G., & Schlebusch, L. ( 2021). Examination of the Effect of English Language on Limited English Proficiency Accounting Learners in South Africa. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(1), 1049-1063.
  • Müfredatın oluşturulması (2024). Necmettin Erbakan Üniversitesi, https://erbakan.edu.tr/storage/files/department/egitimplanlamaizlemevedegerlendirme/Kararlar/Y%C3%B6nerge_2_KARAR.pdf (Access date: 16.07.2024)
  • Noble, H., & Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence-based nursing, 18(2), 34-35. https://doi.org/10.1136/eb-2015-102054
  • OECD (2013). Education at a Glance 2013, Chart C4.3, available at http://dx.doi.org/10.1787/888932847583
  • Refa'i R. (2023). Developing English Learning Materials for Accounting Students: Language Challenges and Accounting Education, Journal Of Englısh Education And Entrepreneurshıp, 3 (2), 63-79. https://doi.org/10.24127/jeep.v3i2.4331
  • Sharpe, E. K. (2015). Colonialist tendencies in education abroad. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(2), 227-234.
  • Sofaer, S. (1999). Qualitative methods: what are they and why use them?. Health services research, 34(5 Pt 2), 1101.
  • Umar, M. A., & Olowo, R. (2023). Issues in teaching and learning accounting among students who use English as a second language. Accounting Education, 1-24. https://doi.org/10.1080/09639284.2023.2219655
  • Wang, H., Schultz, J. L., & Huang, Z. (2023). English language proficiency, prior knowledge, and student success in an international Chinese accounting program. Heliyon, 9(8). 1-12. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18596
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştirmalarin planlanmasi: Araştirma sorulari, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • YÖK (2022). Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğretime İlişkin Usul ve Esaslar, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim-kurumlarinda-uzaktan-ogretime-iliskin-usul-ve-esaslar.pdf, (Access date: 19.11.2024).
  • YÖK (2022). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma ve Türkiye’deki Üniversitelerin Uluslararası Görünürlüğünü Artırma Çalıştayı, 28 Kasım 2022, Ankara.
  • YÖK (2024). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, https://istatistik.yok.gov.tr/ (Access date : 08.07.2024).
  • Zaif, F., & Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.

Problems Encountered by International Students in Turkey in Accounting Education and Solution Suggestions: A Qualitative Study

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 1, 143 - 155, 21.01.2025
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1557021

Öz

This study aims to identify the challenges faced by international students enrolled in accounting courses at İnönü University’s Faculty of Economics and Administrative Sciences and to explore potential solutions to these challenges using a qualitative research method.
In a globalized world, the increasing mobility of international students leads to challenges for those from diverse cultural and linguistic backgrounds, especially in technical courses such as accounting. This study highlights the importance of mathematical and language proficiency for foreign students in understanding accounting courses and proposes solutions, such as combining traditional teaching methods with practical applications. The findings contribute to understanding these students' educational needs and developing appropriate teaching strategies.
As a result of the data evaluation, the participants emphasized the necessity of having a solid understanding of Mathematics to comprehend the Accounting course. The findings also highlighted the importance of instructors teaching in English using clear and comprehensible language, international students studying in Turkish programs should master the Turkish language before starting their undergraduate education, and it would be beneficial for courses to be taught face-to-face using both classical methods and slides.Additionally, they emphasized the need for more practical training. The other responses of the participants are discussed in the Conclusion and Discussion section.

Kaynakça

  • Aspers, P., & Corte, U. (2019). What is qualitative in qualitative research. Qualitative sociology, 42, 139-160.
  • Bay, E., Tuğluk, M. N., & Gençdoğan, B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Ders Çalışma Becerilerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 94-105.
  • Bhattacharyya, A. (2010). Learning accounting in globalised Australian Universities: Challenges and way out. The International Journal of Learning, 17(3).
  • Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., & Merrill, K. (2009). Assessing progress in global learning and development of students with education abroad experiences. Frontiers: The interdisciplinary journal of study abroad, 18, 101-118.
  • Cemalcilar, Ö., & Erdoğan, N. (1997). Genel Muhasebe. Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ, İstanbul.
  • Curtis, T., & Ledgerwood, J. R. (2018). Students’ motivations, perceived benefits and constraints towards study abroad and other international education opportunities. Journal of International Education in Business, 11(1), 63-78. https://doi.org/10.1108/JIEB-01-2017-0002
  • Çelik, Ö. (2019). Yabancı Uyruklu Öğrenciler ile Türk Öğrencilerin Birbirleri Hakkındaki Eğitim Algılarının Karşılaştırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 559-580.
  • Daly, A., Hoy, S., Hughes, M., Islam, J., & Mak, A. S. (2015). Using group work to vedelop intercultural skills in the accounting curriculum in Australia. Accounting Education, 24(1), 27-40. https://doi.org/10.1080/09639284.2014.996909
  • Dızman, Ş. (2018). Yükseköğretimde Bir Dersin Yapılandırılması ve Sunumunda İdeali Arayış: Muhasebe Dersi Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 78, Eylül 2018, s. 82-107. Doi: 10.16992/ASOS.14161
  • Fidan, M. E. (2022). Yabancı uyruklu öğrencilerin genel muhasebe dersine yönelik algıları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(4), 376-389. https://doi.org/10.24289/ijsser.1158459
  • Flick, U., Von Kardorff, E., & Steinke, I. (2004). What is qualitative research? An introduction to the field. A companion to qualitative research, 1, 3-11.
  • Heale, R., & Twycross, A. (2018). What is a case study?. Evidence-based nursing, 21(1), 7-8.
  • Hannigan, P. (2005) Development Professionals to Improve the Quality and Impact of Work Abroad Experiences by Terence, Martin Tillman, (Ed.) Impact of education abroad on career development I. American Institute for https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=5a5ec74658bba34739b98d7d5f69067ac953ecd9 (Access date: 09.07.2024).
  • Jackling, B., De Lange, P., Phillips, J., & Sewell, J. (2012). Attitudes towards accounting: differences between Australian and international students. Accounting Research Journal, 25(2), 113-130. https://doi.org/10.1108/10309611211287305
  • Jackson, R. L., Drummond, D. K., & Camara, S. (2007). What is qualitative research?. Qualitative research reports in communication, 8(1), 21-28.
  • Lauermann, F. (2012). To go or not to go: the decision to pursue higher education abroad. In Transitions across schools and cultures (Vol. 17, pp. 177-204). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S0749-7423(2012)0000017010
  • Liu, W. (2019). “Education Abroad” for International Student Advisors: What is the impact on their professional development?. Journal of International Students, 9(1), 306-319. DOI: 10.32674/jis.v9i1.258
  • Karadeniz, M. H., & Kelleci, D. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumlarının başarıya etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(02)
  • Matherly, C. (2005) Effective Marketing of International Experiences to Employers. Martin Tillman, (Ed.) Impact of education abroad on career development I. American Institute for. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=5a5ec74658bba34739b98d7d5f69067ac953ecd9 (Access date: 09.07.2024).
  • Modise, M. A., Schlebusch, G., & Schlebusch, L. ( 2021). Examination of the Effect of English Language on Limited English Proficiency Accounting Learners in South Africa. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 15(1), 1049-1063.
  • Müfredatın oluşturulması (2024). Necmettin Erbakan Üniversitesi, https://erbakan.edu.tr/storage/files/department/egitimplanlamaizlemevedegerlendirme/Kararlar/Y%C3%B6nerge_2_KARAR.pdf (Access date: 16.07.2024)
  • Noble, H., & Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence-based nursing, 18(2), 34-35. https://doi.org/10.1136/eb-2015-102054
  • OECD (2013). Education at a Glance 2013, Chart C4.3, available at http://dx.doi.org/10.1787/888932847583
  • Refa'i R. (2023). Developing English Learning Materials for Accounting Students: Language Challenges and Accounting Education, Journal Of Englısh Education And Entrepreneurshıp, 3 (2), 63-79. https://doi.org/10.24127/jeep.v3i2.4331
  • Sharpe, E. K. (2015). Colonialist tendencies in education abroad. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(2), 227-234.
  • Sofaer, S. (1999). Qualitative methods: what are they and why use them?. Health services research, 34(5 Pt 2), 1101.
  • Umar, M. A., & Olowo, R. (2023). Issues in teaching and learning accounting among students who use English as a second language. Accounting Education, 1-24. https://doi.org/10.1080/09639284.2023.2219655
  • Wang, H., Schultz, J. L., & Huang, Z. (2023). English language proficiency, prior knowledge, and student success in an international Chinese accounting program. Heliyon, 9(8). 1-12. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18596
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştirmalarin planlanmasi: Araştirma sorulari, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • YÖK (2022). Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğretime İlişkin Usul ve Esaslar, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim-kurumlarinda-uzaktan-ogretime-iliskin-usul-ve-esaslar.pdf, (Access date: 19.11.2024).
  • YÖK (2022). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma ve Türkiye’deki Üniversitelerin Uluslararası Görünürlüğünü Artırma Çalıştayı, 28 Kasım 2022, Ankara.
  • YÖK (2024). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, https://istatistik.yok.gov.tr/ (Access date : 08.07.2024).
  • Zaif, F., & Ayanoğlu, Y. (2007). Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-136.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Finans ve Yatırım (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arif Gümüş 0000-0002-4865-0892

Erken Görünüm Tarihi 19 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gümüş, A. (2025). Problems Encountered by International Students in Turkey in Accounting Education and Solution Suggestions: A Qualitative Study. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1), 143-155. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1557021

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.