Küresel rekabet tüm sektörleri etkisi altına almaya devam etmektedir. Buna paralel olarak hizmet sektörü, özelinde de sağlıkta hizmet kalitesi ve sağlıkta müşteri memnuniyeti ile ilgili beklentiler de hızla artmaktadır. Bu doğrultuda, özellikle son çeyrek asırda dünyada sağlıkta kalite ve akreditasyon üzerine çok önemli adımlar atılmıştır. Kalite ve akreditasyonda üst yönetimin liderliğinin süreci doğrudan etkilediği bilinmektedir. Bu çalışmada, uluslararası bir akreditasyon kurumu olan Joint Commission International-JCI’a akredite olmuş Türkiye’deki tüm sağlık kurumları yöneticilerinin hizmet kalitesi üzerine çeşitli boyutlardaki görüşlerinin değerlendirilmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Bu amaç doğrultusunda, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama türü araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, veri toplama tekniği olarak anket formu seçilmiştir. Görüşmeler yüz yüze ve çevrimiçi anket yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu oluşturan toplam 289 sağlık kurumu yöneticisine akreditasyonun hizmet kalitesine etkisini, hizmet kalitesine etki eden diğer faktörleri ve katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik ifadeleri kapsayan anket uygulanmıştır. Anket çalışması ile elde edilen veriler IBM SPSS 23.0 ve IBM AMOS 23.0 paket programları kullanılarak analiz ve test edilmiş olup, araştırma hipotezlerini test etmek için yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarından hareketle, toplam kalite yönetiminin de bileşenlerinden olan liderlik ve verilerle yönetimin çalışanlarının akreditasyona ilişkin algılarında ve kalite sonuçları üzerinde önemli etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada da görüleceği üzere yöneticilerin kalite ve akreditasyonun faydalarına yönelik algıları arttıkça sağlık kurumlarında kalite çıktılarının da arttığı görülecektir.
Sağlık Kurumları Yönetimi Sağlıkta Kalite Hizmet Kalitesi Algısı Akreditasyon Joint Commission International
Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (CÜBAP)
SBF-2021-087
Global competition has been continuously rising in all sectors in the world. In parallel with this, expectations regarding service quality and customer satisfaction in health are increasing rapidly, in particular in the service sector. In this direction, especially in the last quarter century, very important steps have been taken on quality and accreditation in health industry in the world. It is known that the leadership of the top management directly affects the processes especially in quality and accreditation.
In this study, it is aimed to evaluate the opinions of all health institutions managers in Turkey accredited by the Joint Commission International-JCI, which is an international accreditation institution, on service quality in various dimensions. For this purpose, survey type research method, which is one of the quantitative research methods, was used. In the research, a questionnaire form was chosen as the data collection technique. Interviews were conducted face-to-face and using online survey method. A questionnaire covering the effects of accreditation on service quality, other factors affecting service quality, and demographic characteristics of the participants was applied to a total of 289 health institution managers, who constitute the study group of the research. The data obtained through the survey study were analyzed and tested using IBM SPSS 23.0 and IBM AMOS 23.0 package programs, and structural equation modeling (SEM) was used to test the research hypotheses.
Based on the results of the research, it has been revealed that leadership and data, which are also components of total quality management, have a significant impact on the perceptions of employees about accreditation and the results of quality. As can be understood from this study, it will be seen that the quality outputs in health institutions increase as the perceptions of the managers about the quality and the benefits of accreditation increase.
Health Institutions Management Quality in Health Service Quality Perception Accreditation Joint Commission International
SBF-2021-087
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SBF-2021-087 |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.