REKLAM VASITASIYLA ORTAYA ÇIKAN SALDIRGAN TİCARİ UYGULAMALAR
Yıl 2017,
Cilt: 18 Sayı: 2, 227 - 248, 25.11.2017
Firdevs Savaş
Öz
1986
tarihli İsviçre Haksız Rekabete Karşı Kanunu’ndan esinlenerek kaleme alınan
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda haksız rekabete dair hükümlerde önemli
değişikliklere gidilmiştir. Bu değişikliklerden biri, Türk Ticaret Kanunu 55.
maddesi ile haksız rekabet hallerinin çoğaltılmasıdır. Yeni eklenen haksız
rekabet hallerinden biri ise Türk Ticaret Kanunu m. 55/1, a-8’ de sayılan
“müşterinin karar verme özgürlüğünü özellikle saldırgan satış yöntemleri ile
sınırlamak” tır. Saldırgan satış yöntemleri, ticaretin giderek yaygınlaşması ve
özellikle tüketicileri hedef alan ikna yöntemleriyle karar verme özgürlüğünü
kısıtlayan uygulamalardır. Reklamlar yoluyla ortaya çıkan saldırgan uygulamalar
ise hayatımızın her alanında karşımıza çıkmaktadır. Bu sebeple çalışmamızda
reklamlar, satış yöntemleri açısından değerlendirilecek ve bu reklamların Türk
Ticaret Kanunu m. 55/1, a-8 anlamında haksız rekabet teşkil edip etmediği
tespit edilecektir.
Kaynakça
-
ADAK, Agah (1975), “Türk Hukuku Açısından Haksız Rekabet Müessesesi ve
Reklam Yoluyla Haksız Rekabet”, Adana İktisadi Ve Ticari İlimler Akademisi,
Sayı: 4, 351-366.
-
AKSOY, Mehmet Ali( 2011), “Haksız Rekabet Halleri ve Haksız Rekabetin Tespiti”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
-
ARKAN, Sabih (2015),Ticari işletme Hukuku, 21. Baskı, Seçkin Yayınları,
Ankara.
-
AYHAN, Rıza (1990), Haksız Rekabet Münasebetiyle Elde Edilen Menfaatlerin
İadesi, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya.
-
AYHAN, Rıza/ ÖZDAMAR, Mehmet/ ÇAĞLAR, Hayrettin (2015),Ticari İşletme
Hukuku, Gözden Geçirilmiş ve Güncelleşmiş 8. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara.
-
BABACAN, Muazzez(2012), Nedir Bu Reklam?, Güncellenmiş 2. Baskı, Beta
Yayınları, İstanbul.
-
BOZBEL, Savaş ( 2006), Mukayeseli Hukukta ve Türk Hukukunda Karşılaştırmalı
Reklam Hukuku, 1. Baskı, Seçkin Yayınları,Ankara.
-
BOZER, Ali/ GÖLE, Celal(2015), Ticari İşletme Hukuku, Güncellenmiş ve
Genişletilmiş 3. Bası, Bankacılık Enstitüsü Yayınları, Ankara.
-
ÇINAR, Nihal (2015) , Türk Ticaret Kanunu’ na Göre Haksız Rekabet ve
Yaptırımları, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
-
DİŞBUDAK, Aylin ( 2007), “Türk Hukukunda Aldatıcı Reklamlar”
Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Ankara.
-
GÖLE, Celal (1983), Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı
Tüketicinin Korunması, 1. Baskı, Batıder Yayınları, Ankara.
-
GÜNEŞ, İlhami (2016), Uygulamada Fikri Mülkiyet Hakları ve Haksız Rekabet
Davaları, Güncellenmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
-
GÜVEN, Şirin(2012), Haksız Rekabet Hukukunun Amacı ve Koruduğu Menfaat,1.
Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara.
HOWELLS,Geraint/MİCKLİTZ,Hans/WİLHELMSSON,Thomas.(2006), “Europe
n Fair Trading Law”,First Published 2006 by Ashgate Publishing. Published 2016
by Routledge E-Book,Chapter 6, İnternet Adresi: https://www.routledge.com/ ,
Erişim Tarihi:18.07.2017
-
İNAL, Emrehan (2000), Reklam Hukuku ve Aldatıcı Reklamlar, 1. Baskı, Beta
Yayınları, İstanbul.
-
KARABULUT, Muhittin(1998), Profesyonel Satışçılık ve Yönetimi, 2. Baskı,
Üniversal Bilimsel Yayınlar, İstanbul.
-
KARAYALÇIN, Yaşar(1968), Ticaret Hukuku,3. Baskı,Güzel İstanbul Matbaası,
İstanbul.
-
KENDİGELEN, Abuzer(2011), Gerekçeli-Karşılaştırmalı Yeni Türk Ticaret
Kanunu İle Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında
Kanun, 1. Baskı, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
-
KIRCA, İsmail (1998), Tüketicilerin Hislerine Yönelik Reklamlar, Prof. Dr. Ali
Bozer’e Armağan, 333-347.
-
KILIÇOĞLU, Ahmet(2015), Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Turhan Kitabevi
Yayınları, Ankara.
-
MİMAROĞLU, Sait Kemal(1970), Ticaret Hukuku Birinci Cilt İşletme Hukuku,
Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi
Yayınları, Ankara.
-
NOMER ERTAN, Füsun(2015), Ticari İşletme Hukuku, 4. Bası,On İki Levha
Yayıncılık, İstanbul.
-
OKAN, Neval ( 2016), “ Saldırgan Satış Yöntemlerine Karşı Tüketicilerin
Korunması”, Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, 73-85.
-
ORUÇ, Murat( 2009), Haksız Rekabette Tazminat Davası, 1. Baskı, On İki Levha
Yayınları, İstanbul.
-
ÖRS, Fahri Halil(1958), Türk Hususi Hukukunda Haksız Rekabet,Ankara.
-
ÖZTEK, Selçuk (1991), “Haksız Rekabete İlişkin Yeni İsviçre Düzenlemesinin
Öngördüğü Bazı Haksız Rekabet Halleri”, Prof. Dr. Jale Akipek’e
Armağan, Selçuk Üniversitesi basımevi, Konya.
-
PINAR, Hamdi( 2012), “Reklam ve Satış Yöntemlerine İlişkin Haksız Rekabet
Halleri”, İnternet Adresi: http://dergipark.gov.tr/download/issue-file/422 ,130-142,
Erişim Tarihi:18.07.2017.
-
SARIÖZ, Ayşe İpek (2012), Haksız Rekabetten Doğan Uyuşmazlıklarda
Uygulanacak Hukuk ve Yetkili Mahkeme, 1. Baskı, On İki Levha Yayınları,
İstanbul.
-
SOSNİTZA, Olaf( 2005), German Law of Unfair Competition; Towards Liberal
Standarts, IIC- International Review of Vol. 36, 5/2005, 525-542.
-
ŞENGEL, Berkant (2000), “Reklamlarda Haksız Rekabet”, Yargıtay
Dergisi, Cilt: 26, Sayı: 3,460-471.
-
ŞENOCAK, Kemal (2001), “İşletme Personelinin Ayartılması Meselesinin Haksız
Rekabet Hükümleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi Hukuk
Fakültesi Dergisi, Cilt: 50, Sayı: 2,193-246.
-
TAMER, Ahmet (2011), Haksız Rekabet, 1. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara.
-
TEKİL, Fahiman (1990), Ticari İşletme Hukuku, Tekil Müşavirlik ve
Yayıncılık,İstanbul.
-
YASAMAN,Hamdi (2012), “6102 Sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu’nun Haksız
Rekabet İle İlgili Getirdiği Yenilikler”, 25- 26 Kasım Yeni Türk Ticaret
Kanununun Ticari İşletme Hukuku Alanında Getirdiği Yenilikler
Sempozyumu, İstanbul.
-
YAŞAR, ALİ (2011), Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Bakımından Televizyon
Reklamlarının Hukuki Niteliği ve Televizyon Reklamları Üzerinde Hak Sahipliği,
1. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul.
-
Kanun ve Yönetmelik Kaynakları: http://www.mevzuat.gov.tr/ http://www.resmigazete.gov.tr