Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

REKLAM VASITASIYLA ORTAYA ÇIKAN SALDIRGAN TİCARİ UYGULAMALAR

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 227 - 248, 25.11.2017

Öz

1986
tarihli İsviçre Haksız Rekabete Karşı Kanunu’ndan esinlenerek kaleme alınan
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda haksız rekabete dair hükümlerde önemli
değişikliklere gidilmiştir. Bu değişikliklerden biri, Türk Ticaret Kanunu 55.
maddesi ile haksız rekabet hallerinin çoğaltılmasıdır. Yeni eklenen haksız
rekabet hallerinden biri ise Türk Ticaret Kanunu m. 55/1, a-8’ de sayılan
“müşterinin karar verme özgürlüğünü özellikle saldırgan satış yöntemleri ile
sınırlamak” tır. Saldırgan satış yöntemleri, ticaretin giderek yaygınlaşması ve
özellikle tüketicileri hedef alan ikna yöntemleriyle karar verme özgürlüğünü
kısıtlayan uygulamalardır. Reklamlar yoluyla ortaya çıkan saldırgan uygulamalar
ise hayatımızın her alanında karşımıza çıkmaktadır. Bu sebeple çalışmamızda
reklamlar, satış yöntemleri açısından değerlendirilecek ve bu reklamların Türk
Ticaret Kanunu m. 55/1, a-8 anlamında haksız rekabet teşkil edip etmediği
tespit edilecektir.

Kaynakça

  • ADAK, Agah (1975), “Türk Hukuku Açısından Haksız Rekabet Müessesesi ve Reklam Yoluyla Haksız Rekabet”, Adana İktisadi Ve Ticari İlimler Akademisi, Sayı: 4, 351-366.
  • AKSOY, Mehmet Ali( 2011), “Haksız Rekabet Halleri ve Haksız Rekabetin Tespiti”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ARKAN, Sabih (2015),Ticari işletme Hukuku, 21. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • AYHAN, Rıza (1990), Haksız Rekabet Münasebetiyle Elde Edilen Menfaatlerin İadesi, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya.
  • AYHAN, Rıza/ ÖZDAMAR, Mehmet/ ÇAĞLAR, Hayrettin (2015),Ticari İşletme Hukuku, Gözden Geçirilmiş ve Güncelleşmiş 8. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara.
  • BABACAN, Muazzez(2012), Nedir Bu Reklam?, Güncellenmiş 2. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • BOZBEL, Savaş ( 2006), Mukayeseli Hukukta ve Türk Hukukunda Karşılaştırmalı Reklam Hukuku, 1. Baskı, Seçkin Yayınları,Ankara.
  • BOZER, Ali/ GÖLE, Celal(2015), Ticari İşletme Hukuku, Güncellenmiş ve Genişletilmiş 3. Bası, Bankacılık Enstitüsü Yayınları, Ankara.
  • ÇINAR, Nihal (2015) , Türk Ticaret Kanunu’ na Göre Haksız Rekabet ve Yaptırımları, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • DİŞBUDAK, Aylin ( 2007), “Türk Hukukunda Aldatıcı Reklamlar” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖLE, Celal (1983), Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması, 1. Baskı, Batıder Yayınları, Ankara.
  • GÜNEŞ, İlhami (2016), Uygulamada Fikri Mülkiyet Hakları ve Haksız Rekabet Davaları, Güncellenmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • GÜVEN, Şirin(2012), Haksız Rekabet Hukukunun Amacı ve Koruduğu Menfaat,1. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara. HOWELLS,Geraint/MİCKLİTZ,Hans/WİLHELMSSON,Thomas.(2006), “Europe n Fair Trading Law”,First Published 2006 by Ashgate Publishing. Published 2016 by Routledge E-Book,Chapter 6, İnternet Adresi: https://www.routledge.com/ , Erişim Tarihi:18.07.2017
  • İNAL, Emrehan (2000), Reklam Hukuku ve Aldatıcı Reklamlar, 1. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • KARABULUT, Muhittin(1998), Profesyonel Satışçılık ve Yönetimi, 2. Baskı, Üniversal Bilimsel Yayınlar, İstanbul.
  • KARAYALÇIN, Yaşar(1968), Ticaret Hukuku,3. Baskı,Güzel İstanbul Matbaası, İstanbul.
  • KENDİGELEN, Abuzer(2011), Gerekçeli-Karşılaştırmalı Yeni Türk Ticaret Kanunu İle Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun, 1. Baskı, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • KIRCA, İsmail (1998), Tüketicilerin Hislerine Yönelik Reklamlar, Prof. Dr. Ali Bozer’e Armağan, 333-347.
  • KILIÇOĞLU, Ahmet(2015), Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Turhan Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • MİMAROĞLU, Sait Kemal(1970), Ticaret Hukuku Birinci Cilt İşletme Hukuku, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • NOMER ERTAN, Füsun(2015), Ticari İşletme Hukuku, 4. Bası,On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • OKAN, Neval ( 2016), “ Saldırgan Satış Yöntemlerine Karşı Tüketicilerin Korunması”, Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, 73-85.
  • ORUÇ, Murat( 2009), Haksız Rekabette Tazminat Davası, 1. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul.
  • ÖRS, Fahri Halil(1958), Türk Hususi Hukukunda Haksız Rekabet,Ankara.
  • ÖZTEK, Selçuk (1991), “Haksız Rekabete İlişkin Yeni İsviçre Düzenlemesinin Öngördüğü Bazı Haksız Rekabet Halleri”, Prof. Dr. Jale Akipek’e Armağan, Selçuk Üniversitesi basımevi, Konya.
  • PINAR, Hamdi( 2012), “Reklam ve Satış Yöntemlerine İlişkin Haksız Rekabet Halleri”, İnternet Adresi: http://dergipark.gov.tr/download/issue-file/422 ,130-142, Erişim Tarihi:18.07.2017.
  • SARIÖZ, Ayşe İpek (2012), Haksız Rekabetten Doğan Uyuşmazlıklarda Uygulanacak Hukuk ve Yetkili Mahkeme, 1. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul.
  • SOSNİTZA, Olaf( 2005), German Law of Unfair Competition; Towards Liberal Standarts, IIC- International Review of Vol. 36, 5/2005, 525-542.
  • ŞENGEL, Berkant (2000), “Reklamlarda Haksız Rekabet”, Yargıtay Dergisi, Cilt: 26, Sayı: 3,460-471.
  • ŞENOCAK, Kemal (2001), “İşletme Personelinin Ayartılması Meselesinin Haksız Rekabet Hükümleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 50, Sayı: 2,193-246.
  • TAMER, Ahmet (2011), Haksız Rekabet, 1. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara.
  • TEKİL, Fahiman (1990), Ticari İşletme Hukuku, Tekil Müşavirlik ve Yayıncılık,İstanbul.
  • YASAMAN,Hamdi (2012), “6102 Sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu’nun Haksız Rekabet İle İlgili Getirdiği Yenilikler”, 25- 26 Kasım Yeni Türk Ticaret Kanununun Ticari İşletme Hukuku Alanında Getirdiği Yenilikler Sempozyumu, İstanbul.
  • YAŞAR, ALİ (2011), Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Bakımından Televizyon Reklamlarının Hukuki Niteliği ve Televizyon Reklamları Üzerinde Hak Sahipliği, 1. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul.
  • Kanun ve Yönetmelik Kaynakları: http://www.mevzuat.gov.tr/ http://www.resmigazete.gov.tr
Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 2, 227 - 248, 25.11.2017

Öz

Kaynakça

  • ADAK, Agah (1975), “Türk Hukuku Açısından Haksız Rekabet Müessesesi ve Reklam Yoluyla Haksız Rekabet”, Adana İktisadi Ve Ticari İlimler Akademisi, Sayı: 4, 351-366.
  • AKSOY, Mehmet Ali( 2011), “Haksız Rekabet Halleri ve Haksız Rekabetin Tespiti”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • ARKAN, Sabih (2015),Ticari işletme Hukuku, 21. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • AYHAN, Rıza (1990), Haksız Rekabet Münasebetiyle Elde Edilen Menfaatlerin İadesi, Selçuk Üniversitesi Yayınları, Konya.
  • AYHAN, Rıza/ ÖZDAMAR, Mehmet/ ÇAĞLAR, Hayrettin (2015),Ticari İşletme Hukuku, Gözden Geçirilmiş ve Güncelleşmiş 8. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara.
  • BABACAN, Muazzez(2012), Nedir Bu Reklam?, Güncellenmiş 2. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • BOZBEL, Savaş ( 2006), Mukayeseli Hukukta ve Türk Hukukunda Karşılaştırmalı Reklam Hukuku, 1. Baskı, Seçkin Yayınları,Ankara.
  • BOZER, Ali/ GÖLE, Celal(2015), Ticari İşletme Hukuku, Güncellenmiş ve Genişletilmiş 3. Bası, Bankacılık Enstitüsü Yayınları, Ankara.
  • ÇINAR, Nihal (2015) , Türk Ticaret Kanunu’ na Göre Haksız Rekabet ve Yaptırımları, 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • DİŞBUDAK, Aylin ( 2007), “Türk Hukukunda Aldatıcı Reklamlar” Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖLE, Celal (1983), Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması, 1. Baskı, Batıder Yayınları, Ankara.
  • GÜNEŞ, İlhami (2016), Uygulamada Fikri Mülkiyet Hakları ve Haksız Rekabet Davaları, Güncellenmiş ve Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • GÜVEN, Şirin(2012), Haksız Rekabet Hukukunun Amacı ve Koruduğu Menfaat,1. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara. HOWELLS,Geraint/MİCKLİTZ,Hans/WİLHELMSSON,Thomas.(2006), “Europe n Fair Trading Law”,First Published 2006 by Ashgate Publishing. Published 2016 by Routledge E-Book,Chapter 6, İnternet Adresi: https://www.routledge.com/ , Erişim Tarihi:18.07.2017
  • İNAL, Emrehan (2000), Reklam Hukuku ve Aldatıcı Reklamlar, 1. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul.
  • KARABULUT, Muhittin(1998), Profesyonel Satışçılık ve Yönetimi, 2. Baskı, Üniversal Bilimsel Yayınlar, İstanbul.
  • KARAYALÇIN, Yaşar(1968), Ticaret Hukuku,3. Baskı,Güzel İstanbul Matbaası, İstanbul.
  • KENDİGELEN, Abuzer(2011), Gerekçeli-Karşılaştırmalı Yeni Türk Ticaret Kanunu İle Türk Ticaret Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanun, 1. Baskı, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • KIRCA, İsmail (1998), Tüketicilerin Hislerine Yönelik Reklamlar, Prof. Dr. Ali Bozer’e Armağan, 333-347.
  • KILIÇOĞLU, Ahmet(2015), Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Turhan Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • MİMAROĞLU, Sait Kemal(1970), Ticaret Hukuku Birinci Cilt İşletme Hukuku, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • NOMER ERTAN, Füsun(2015), Ticari İşletme Hukuku, 4. Bası,On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • OKAN, Neval ( 2016), “ Saldırgan Satış Yöntemlerine Karşı Tüketicilerin Korunması”, Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, 73-85.
  • ORUÇ, Murat( 2009), Haksız Rekabette Tazminat Davası, 1. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul.
  • ÖRS, Fahri Halil(1958), Türk Hususi Hukukunda Haksız Rekabet,Ankara.
  • ÖZTEK, Selçuk (1991), “Haksız Rekabete İlişkin Yeni İsviçre Düzenlemesinin Öngördüğü Bazı Haksız Rekabet Halleri”, Prof. Dr. Jale Akipek’e Armağan, Selçuk Üniversitesi basımevi, Konya.
  • PINAR, Hamdi( 2012), “Reklam ve Satış Yöntemlerine İlişkin Haksız Rekabet Halleri”, İnternet Adresi: http://dergipark.gov.tr/download/issue-file/422 ,130-142, Erişim Tarihi:18.07.2017.
  • SARIÖZ, Ayşe İpek (2012), Haksız Rekabetten Doğan Uyuşmazlıklarda Uygulanacak Hukuk ve Yetkili Mahkeme, 1. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul.
  • SOSNİTZA, Olaf( 2005), German Law of Unfair Competition; Towards Liberal Standarts, IIC- International Review of Vol. 36, 5/2005, 525-542.
  • ŞENGEL, Berkant (2000), “Reklamlarda Haksız Rekabet”, Yargıtay Dergisi, Cilt: 26, Sayı: 3,460-471.
  • ŞENOCAK, Kemal (2001), “İşletme Personelinin Ayartılması Meselesinin Haksız Rekabet Hükümleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 50, Sayı: 2,193-246.
  • TAMER, Ahmet (2011), Haksız Rekabet, 1. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara.
  • TEKİL, Fahiman (1990), Ticari İşletme Hukuku, Tekil Müşavirlik ve Yayıncılık,İstanbul.
  • YASAMAN,Hamdi (2012), “6102 Sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu’nun Haksız Rekabet İle İlgili Getirdiği Yenilikler”, 25- 26 Kasım Yeni Türk Ticaret Kanununun Ticari İşletme Hukuku Alanında Getirdiği Yenilikler Sempozyumu, İstanbul.
  • YAŞAR, ALİ (2011), Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Bakımından Televizyon Reklamlarının Hukuki Niteliği ve Televizyon Reklamları Üzerinde Hak Sahipliği, 1. Baskı, On İki Levha Yayınları, İstanbul.
  • Kanun ve Yönetmelik Kaynakları: http://www.mevzuat.gov.tr/ http://www.resmigazete.gov.tr
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Firdevs Savaş

Yayımlanma Tarihi 25 Kasım 2017
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Savaş, F. (2017). REKLAM VASITASIYLA ORTAYA ÇIKAN SALDIRGAN TİCARİ UYGULAMALAR. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 18(2), 227-248.

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.