Günümüz hayatında birçok olgu, somut ve soyut
kavramlar şeklinde açıklanmaktadır. Somut kavramlar; finans, sermaye, taşınır
ve taşınmaz varlıklar gibi sayılabilen veya el ile tutulabilen varlıklar
olabilmektedir. Soyut kavramlar ise moral, motivasyon, psikoloji, algı gibi
daha çok sayılamayan ve gözle görülemeyen varlıklar olmaktadır. Somut
kavramları tanımlama, belli bir kalıba büründürme, sınırlarını çizme gibi
işlemler daha rahatlıkla yapılabilir. Fakat soyut kavramlarda bu işlemleri
gerçekleştirmek ya imkansız olmakta ya da çok zor olabilmektedir. Çalışanların
mensubu bulundukları örgütlerinin psikolojik ortamı şeklinde
tanımlayabileceğimiz örgütsel iklim de söz konusu soyut kavramlardan biridir.
Özellikle davranışsal yaklaşım ile birlikte önem kazanan emeğin psikolojik
tatmininin ortaya koyduğu en önemli kavramlardan biri de örgütsel iklim
olmuştur. Örgütsel iklim, çalışanların yönetsel süreçleri ve işleyişi
yorumlamalarını, psikolojik ortamı algılamalarını, birbirleriyle kurdukları
iletişimi ve etkileşimi tanımlamalarını ifade etmektedir. Çalışanların örgütsel
iklim algılamalarının pozitifliği ölçüsünde, verimlilikleri ve etkinliklerinin
de arttığı kabul edilmektedir. Bu kapsamda ülkemizin en önemli kamu
organizasyonlarından biri olan kamu sağlık sektöründe özellikle yeni yapılanma
sonrasında örgütsel iklim analizinin gerçekleştirilmesi önem taşımaktadır. Bu
amaçla, bu çalışmada Bartın İli'nde farklı örneklemler oluşturabilme
düşüncesiyle Bartın 112 Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonları evreninde görev
yapan personeller nezdinde gerçekleştirilen örgütsel iklim anketi sonucunda ortaya
çıkan bulgulara yer verilmektedir. Bu bağlamda Bartın Acil Sağlık Hizmetleri
İstasyonlarında görev yapan personellerin örgütsel iklim algılamaları; katılım
boyutunda 3,51, bağlılık boyutunda ise
3,75 seviyesinde gerçekleşmiştir. Söz konusu oranlar, 5'li likert
seviyelendirmesinde yer alan 4 katılıyorum seviyesine yakın bir görünüm
sergilemektedir. Bununla birlikte söz konusu oranlar, 3 kararsızım önermesine
de nispeten yakın olduğundan, bahse konu istasyonlarda görev yapan
personellerin örgütsel iklim algılamalarının daha fazla pozitif yönde
geliştirilmesi önem taşımaktadır.
Örgütsel iklim sağlık bakanlığı 112 acil sağlık hizmetleri istasyonları kamu sağlık sektörü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 19 Sayı: 2 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.