Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 260 - 280, 31.05.2019

Öz

Bu çalışma; tüketicilerin, mağaza
tercihlerinde etkili olan faktörleri belirleyerek, bu faktörler ile mağaza
tercihlerinden duyulan memnuniyet arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaçlamaktadır.
Aynı zamanda, bu çalışma tüketicilerin, mağaza tercihinden duydukları
memnuniyetin, bir bağlılık (sadakat) oluşturup oluşturmadığını ve bağlılığın,
mağazayı diğer tüketicilere tavsiye etmede etkili olup olmadığını bir model ile
açıklamaya çalışmaktadır. Araştırmanın modeli, kurulan hipotezlerle test
edilmiştir. Araştırmanın kapsamını; Malatya ilinde, birçok dünya markası
firmanın resmi bayiliğini yapan, yirmi yılı aşkın süredir hizmet veren bir
mağazanın müşterileri oluşturmaktadır. Araştırmanın sonuçları; tüketicilerin,
mağaza tercihinde önem verdikleri faktörlere katılım düzeyleri ile mağaza
tercihlerinden duydukları memnuniyet, sadakat ve mağazayı çevrelerine tavsiye
etmeleri arasında, anlamlı bir ilişkinin varlığını ortaya koymuştur. Bu yönüyle
çalışmanın, literatüre ve uygulayıcılara katkı sunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • ARENI, Charles S. (2003), “Exploring Managers’ Implicit Theories Of Atmospheric Music: Comparing Academic Analysis To Industry Insight”, Journal of Services Marketing, V. 17, I. 2, pp. 161-184. BABIN, Barry J. and William R. DARDEN (1995), “Consumer Self-Regulation In a Retail Environment”, Journal of Retailing, V. 71, N. 1, pp. 47-70.BÄCKSTRÖM, Kristina and Ulf JOHANSSON (2006), “Creating And Consuming Experiences In Retail Store Environments: Comparing Retailer And Consumer Perspectives”, Journal of Retailing and Consumer Services, V. 13, pp. 417–430.BAKIRTAŞ, Hülya ve Remzi ALTUNIŞIK (2009), “Mağaza İçi Atmosferin Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir Çalışma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, C. 1, S. 2, ss. 95-118.BALLANTINE, Paul W.; Richard JACK and Andrew G. PARSONS (2010), “Atmospheric Cues And Their Effect On The Hedonic Retail Experience”, International Journal of Retail & Distribution Management, V. 38 N. 8, pp. 641-653.BAYÇU, Sevil (2012), Mağaza Atmosferi, (Ed. M. OYMAN), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.BEVERLAND, Michael; Elison A. C. LIM, Michael MORRISON and Milé TERZIOVSI (2006), “In-Store Music And Consumer–Brand Relationships: Relational Transformation Following Experiences Of (Mis) Fit”, Journal of Business Research, V. 59, pp. 982–989.BITNER, Mary J. (1992), “The Impact Of Physical Surroundings On Customers And Employees”, Journal of Marketing, V. 56, N. 2, pp. 57-71.BROEKEMIER, Greg; Ray MARQUARDT and James W. GENTRY (2008), “An Exploration Of Happy/Sad And Liked/Disliked Music Effects On Shopping Intentions In A Women's Clothing Store Service Setting”, Journal of Services Marketing, V. 22 I. 1, pp. 59 – 67.BURNS, David J. and Lewis NEISNER (2006), “Customer Satisfaction In A Retail Setting The Contribution Of Emotion”, International Journal of Retail & Distribution Management, V. 34 I. 1, pp. 49-66. CHEBAT, Jean-Charles and Richard MICHON (2003), “Impact Of Ambient Odors On Mall Shoppers’ Emotions, Cognition, And Spending A Test Of Competitive Causal Theories”, Journal of Business Research, V. 56, pp. 529-539.EROGLU, Sevgin A.; Karen A. MACHLEIT and Jean-Charles CHEBAT (2005), “The Interaction of Retail Density and Music Tempo: Effects on Shopper Responses”, Psychology & Marketing, V. 22(7), pp. 577–589.FETTAHLIOĞLU, H. Seçil (2014), “Tüketicilerin Mağaza Atmosferinden Etkilenme Düzeylerinin Demografik Faktörler Açısından İncelenmesi”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, Y. 6, S. 11, ss. 27-40. FULBERG, Paul (2003), “Using Sonic Branding In The Retail Environment-An Easy And Effective Way To Create Consumer Brand Loyalty While Enhancing The In-Store Experience”, Journal of Consumer Behaviour, V. 3, 2, pp. 193-198.GILBOA, Shaked and Iris VILNAI-YAVETZ (2013), “Shop Until You Drop? An Exploratory Analysis Of Mall Experiences”, European Journal Of Marketing, Vol. 47, N. 1/2, pp. 239-259.GREWAL, Dhruv; Julie BAKER, Michael LEVY and Glenn B. VOSS (2003), “The Effects Of Wait Expectations And Store Atmosphere Evaluations On Patronage Intentions In Service-Intensive Retail Stores”, Journal of Retailing, V. 79, pp. 259-268.HOFFMAN, K. Douglas and Lou W. TURLEY (2002), “Atmospherics, Service Encounters And Consumer Decision Making: An Integrattve Perspective”, Journal Of Marketing Theory And Practice, V. 10:3, pp. 33-47.JAIN, Rajnish and Shilpa BAGDARE (2011), “Music And Consumption Experience: A Review”, International Journal of Retail & Distribution Management, V. 39, I. 4, pp. 289-302.KARAKAŞOĞLU, Meltem ve F. Müge ARSLAN (2016), “Mağaza Hizmet Ortamının Marka İmajına Ve Satın Alma Niyetine Etkisi: P&B Ve H&M Örneği”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, C. 12, S. 46, ss. 223-243.KOTLER, Philip (1973-1974), “Atmospherics As A Marketing Tool”, Journal of Retailing, V. 49(4), pp. 48–64.MANAV, Banu (2014), “Işığı Müziğin Rengine Katarak Mekânın İletişim Gücünü Tasarlamak”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Y. 13, S. 26, ss. 195-201.MATTILA, Anna S. and Jochen WIRTZ (2001), “Congruency Of Scent And Music As A Driver Of In-Store Evaluations And Behavior”, Journal of Retailing, V. 77, pp. 273–289.MOYE, Letecia N. and Doris H. KINCADE (2002), “Influence Of Usage Situations And Consumer Shopping Orientations On The Importance Of The Retail Store Environment, The International Review of Retail”, Distribution and Consumer Research, 12:1, pp. 59-79.MUCUK, İsmet (2012), Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi İçin Örnek Olaylar, İstanbul: Türkmen Kitabevi.TURLEY, Lou W. and Ronald E. MILLIMAN (2000), “Atmospheric Effects On Shopping Behavior: A Review Of The Experimental Evidence”, Journal of Business Research, V. 49, pp. 193–211.ÜNAL, Sevtap; Gülizar AKKUŞ ve Çetin AKKUŞ (2014), “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi”, Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, S. 1, 23-49.ÜNAL, Ahmet (2017), Mağaza Atmosferi Yaratmada Müziğin Rolü, (Ed. İmik, Ü.), Farklı Disiplinlerde Müzik, Ankara: Gece Kitaplığı.VACCARO, Valerie; Veysel YÜCETEPE, Gladys TORRES-BAUMGARTEN and Myung-Soo LEE (2008), “The Relationship Of Music-Retaıl Consistency And Atmospheric Lightıng On Consumer Responses”, Review Of Business Research, V. 8, N. 5, pp. 214-221. YILDIZ, Salih ve Ali TEHCİ (2014), “Ağızdan Ağıza İletişimde Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati ile Mağaza İmajı Boyutları: Ordu İlinde Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 18 (1), ss. 441-460.YÜCEL, Atilla ve Nurcan YÜCEL (2012), “Mağaza İmajı ile Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Denizli İlinde Yapılan Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, C. 10, S. 19, ss. 1-30.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mevlüt Türk 0000-0003-1316-5800

Ahmet Ünal 0000-0003-1785-9367

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türk, M., & Ünal, A. (2019). MAĞAZA ATMOSFERİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERLE MEMNUNİYET-SADAKAT-TAVSİYE ETME DURUMU ARASINDAKİ İLİŞKİYİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ALAN ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 260-280. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.526246

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.