Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 2, 409 - 427, 30.11.2019

Öz

Kaynakça

  • AĞIR, F; Gür, H, Okçu, A, (2007), “Uzaktan Eğitime Karşı Tutum Ölçeği Geliştirmesine Yönelik Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 3, Number: 2, s. 125-139.
  • BARIŞ, M. F. (2015), “Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği”, Sakarya University Journal of Education, 5/2 ss. 36-46.
  • BAYRAM, Nuray (2010), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • BİRİŞÇİ, S, (2013), “Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri”, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education Vol.1 No2, 24-40.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2002), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2005), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 5. Basım, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • COCHRAN, William G. (1977). Sampling Techniques (Third ed.).
  • DEDE, Y ve Yaman S (2008), “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 19-37.
  • DUXBURY, Sanders D. W. ve Morrison-Shetlar, A. I. (2001), “Student Attitudes Toward Web-Enhanced İnstruction İn An İntroductory Biology Course”, Journal of Research on Computing in Education, 33(3), 251-262.
  • EYGÜ, H ve Karaman S, (2013), “Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, s. 39-59.
  • FALOWO, R. O. (2007), “Factors İmpeding İmplementation Of Web-Based Distance Learning”, AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • FİDAN, M. (2016), “Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları ve Epistemolojik İnançları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3): 536-550
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem (2010), Günümüzde İnsan Ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • KARTAL, Mahmut ve Bardakçı, Sait, (2018), SPSS ve AMOS Uygulamalı Örneklerle Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • KAYA, Zeki, (2002), Uzaktan Eğitim, 1. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • KAYADUMAN, H; Sarıkaya, M; Seferoğlu, S, (Şubat-2011), “Eğitimde FATİH Projesinin Öğretmenlerin Yeterlik Durumları Açısından İncelenmesi”, Akademik Bilişim 2011 Dergisi.
  • KHOSHEMEHR, A. H, (2013), Bilgi Ve Belge Yönetimi'nde Uzaktan Eğitim: İran Ve Türkiye Milli Kütüphanelerinin Rolü Üzerine Bir Araştırma Ve Kavramsal Model Önerisi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • KİSH, L. (1995), Survey Sampling, New York, Wiley.
  • KUMAR, A, (1999), “Open University Distance Learners Attitude Towards Distance Education”, Perspectives in Education, 15(3), 165-173.
  • NAKİP, Mahir, (2006), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS) Destekli Uygulamalar, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • ÖNER, Necla. (1997), Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler: Bir Başvuru Kaynağı, 3. Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • TAVŞANCIL, Ezel, (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, 1.Baskı, Nobel Basım Yayın, Ankara.
  • TEZBAŞARAN, A. Ata, (1996), Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu, Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • UŞUN, S, (2006), Uzaktan Eğitim, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • UZUN, A. M; Ünal, E. ve Yamaç, A, (2013), “Service Teachers' Academic Achievements İn Online Distance Education: The Roles Of Online Self-Regulation And Attitudes”. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE, 14(2), 131-140.
  • WİLEY, Engelbrecht, (2005), “Adapting To Changing Expectations: Post-Graduate Students' Experience Of An E-Learning Tax Program”, Computers & Education, 45, 217--229.
  • YILMAZ, G. K. ve Güven B, (2015), “Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol.6 No.2, 299-322.
  • YILMAZSOY, B ve Kahraman, M, (2018), “Uzaktan eğitimde sosyal ağlar ve öğreticinin etkinliği (editöre mektup)” AUAd, 4(2), 5-9.
  • ZENGİN, F; Kırılmazkaya, G ve Keçeci, G. (2011), “Akıllı Tahta Kullanımının İlköğretim Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersindeki Başarı Ve Tutuma Etkisi”, Fırat Ünv 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium.

Cumhuriyet Üniversitesi'nde Uzaktan Eğitimde Sunulan Derslere Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 2, 409 - 427, 30.11.2019

Öz

Eğitim
teknolojilerinin hızla gelişmesi ve eğitim alanında daha sık kullanılması
uzaktan eğitim gibi alternatif eğitim ortamlarının da yaygınlaşmasını
sağlamıştır. Uzaktan eğitimde sunulan derslerin verimliliğini artırmak,
katılımcıların uzaktan eğitime yönelik olumlu tutum kazanmalarını sağlamak için
bu ortamlar hakkında neler düşündüklerini ve hissettiklerini bilmek önemlidir.
Bu amaçla Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerinin uzaktan eğitimde sunulan
öğretime yönelik görüşlerini ortaya çıkaracak bir ölçeğin geliştirilmesi
amaçlanmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında oluşturulan 48 maddelik madde
havuzundan uzman görüşü doğrultusunda 12 madde çıkarılmıştır. Öğrencilere 36
maddeden oluşan taslak ölçek uygulanmış ve elde edilen veriler analiz
edilmiştir. İlk aşamada açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır. KMO değeri
0,962, Barlett testi skoru 23854 (P<0,000) hesaplanmış ve verilerin analize
uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 36 maddelik taslak ölçekten faktör analiz
neticesinde 5 faktörden oluşan 21 maddelik ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ait
açıklanan toplam varyans %63,579, maddelerin faktör yük değerleri 0,514 ile
0,807 arasında hesaplanmıştır. Belirlenen bu faktör yapısının uyumluluğu doğrulayıcı
faktör analizi ile teyit edilmiştir. Uyum indeksleri; CMIN/df 4.574, GFI 0.946,
IFI 0.952, TLI 0.942, CFI 0.952, RMSA 0.050, NFI 0.940 olarak hesaplanmış ve
modelin faktörlerle ve verilerle uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Ölçeğin
güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha değeri 0.906, maddelerin ayırt edicilik
gücünü saptamak için yapılan alt üst gruplara dayalı madde analizi anlamlı
(P<0,000) olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın neticesinde, geliştirilen
uzaktan eğitime yönelik  ölçeğin geçerli
ve güvenilir olduğu kanaatine varılmıştır.

Kaynakça

  • AĞIR, F; Gür, H, Okçu, A, (2007), “Uzaktan Eğitime Karşı Tutum Ölçeği Geliştirmesine Yönelik Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 3, Number: 2, s. 125-139.
  • BARIŞ, M. F. (2015), “Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi Örneği”, Sakarya University Journal of Education, 5/2 ss. 36-46.
  • BAYRAM, Nuray (2010), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • BİRİŞÇİ, S, (2013), “Video Konferans Tabanlı Uzaktan Eğitime İlişkin Öğrenci Tutumları ve Görüşleri”, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education Vol.1 No2, 24-40.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2002), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener (2005), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 5. Basım, Pagem Yayıncılık, Ankara.
  • COCHRAN, William G. (1977). Sampling Techniques (Third ed.).
  • DEDE, Y ve Yaman S (2008), “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 19-37.
  • DUXBURY, Sanders D. W. ve Morrison-Shetlar, A. I. (2001), “Student Attitudes Toward Web-Enhanced İnstruction İn An İntroductory Biology Course”, Journal of Research on Computing in Education, 33(3), 251-262.
  • EYGÜ, H ve Karaman S, (2013), “Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 1, s. 39-59.
  • FALOWO, R. O. (2007), “Factors İmpeding İmplementation Of Web-Based Distance Learning”, AACE Journal, 15(3), 315-338.
  • FİDAN, M. (2016), “Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları ve Epistemolojik İnançları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3): 536-550
  • KAĞITÇIBAŞI, Çiğdem (2010), Günümüzde İnsan Ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • KARTAL, Mahmut ve Bardakçı, Sait, (2018), SPSS ve AMOS Uygulamalı Örneklerle Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • KAYA, Zeki, (2002), Uzaktan Eğitim, 1. Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • KAYADUMAN, H; Sarıkaya, M; Seferoğlu, S, (Şubat-2011), “Eğitimde FATİH Projesinin Öğretmenlerin Yeterlik Durumları Açısından İncelenmesi”, Akademik Bilişim 2011 Dergisi.
  • KHOSHEMEHR, A. H, (2013), Bilgi Ve Belge Yönetimi'nde Uzaktan Eğitim: İran Ve Türkiye Milli Kütüphanelerinin Rolü Üzerine Bir Araştırma Ve Kavramsal Model Önerisi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • KİSH, L. (1995), Survey Sampling, New York, Wiley.
  • KUMAR, A, (1999), “Open University Distance Learners Attitude Towards Distance Education”, Perspectives in Education, 15(3), 165-173.
  • NAKİP, Mahir, (2006), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS) Destekli Uygulamalar, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • ÖNER, Necla. (1997), Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler: Bir Başvuru Kaynağı, 3. Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • TAVŞANCIL, Ezel, (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, 1.Baskı, Nobel Basım Yayın, Ankara.
  • TEZBAŞARAN, A. Ata, (1996), Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu, Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • UŞUN, S, (2006), Uzaktan Eğitim, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • UZUN, A. M; Ünal, E. ve Yamaç, A, (2013), “Service Teachers' Academic Achievements İn Online Distance Education: The Roles Of Online Self-Regulation And Attitudes”. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE, 14(2), 131-140.
  • WİLEY, Engelbrecht, (2005), “Adapting To Changing Expectations: Post-Graduate Students' Experience Of An E-Learning Tax Program”, Computers & Education, 45, 217--229.
  • YILMAZ, G. K. ve Güven B, (2015), “Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol.6 No.2, 299-322.
  • YILMAZSOY, B ve Kahraman, M, (2018), “Uzaktan eğitimde sosyal ağlar ve öğreticinin etkinliği (editöre mektup)” AUAd, 4(2), 5-9.
  • ZENGİN, F; Kırılmazkaya, G ve Keçeci, G. (2011), “Akıllı Tahta Kullanımının İlköğretim Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersindeki Başarı Ve Tutuma Etkisi”, Fırat Ünv 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rahim Arslan 0000-0003-4329-3651

Hüdaverdi Bircan 0000-0002-1868-1161

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, R., & Bircan, H. (2019). Cumhuriyet Üniversitesi’nde Uzaktan Eğitimde Sunulan Derslere Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 409-427. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.530503

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.