Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİZİKSEL AKTİVİTELERDE SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 2, 117 - 127, 30.11.2019

Öz

Bu
çalışma; Fiziksel Aktivitelerde Sosyal Destek Ölçeği’ni (Farias Junior vd.
2014)
Türkçe’ye ve
Türk popülasyonuna uyarlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam
451 lise öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Farias Junior vd. (2014)
tarafından geliştirilen ölçek; “ebeveyn desteği” ve “akran desteği” olmak üzere
iki alt boyuttan oluşmaktadır. 10 madde 4’lü derecelendirme şeklinde
hazırlanmış ölçeğin her iki alt boyutunu değerlendiren 5 maddede aynı ifadeleri
içermektedir. Farias Junior vd. (2014) tarafından geliştirilen ölçek;
Brezilya’da “Portekizce” oluşturulmuş ve uygulanmıştır. Ölçeğin diğer dil ve
kültürlerde uyarlanması için gerekli çalışma ve kullanma izni alınmış ölçek
ifadelerinin çevirisinde Türkçe'deki öğelerin, Portekizce orijinal anlamı ile
aynı olmasını sağlamak için çeviri tekrar çeviri yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin
istatistiksel analizlerinde, SPSS ve AMOS veri analiz programları
kullanılmıştır. Ölçeğin faktör yapısı, Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA)
ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) kullanılarak (GFI= .96, AGFI= .94, CFI=
.97, TLI= .96, NFI= .94 ve RMSEA= .05) 
test edilmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık kat sayıları
incelendiğinde ise tüm değerlerin %70’in üzerinde olduğu belirlenmiştir. Elde
edilen sonuçlar ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Bauman, A. E., Reis, R. S., Sallis, J. F., Wells, J. C., Loos, R. J., & Martin, B. W. (2012). Correlates of physical activity: Why are some people physically active and others not? The Lancet, Series 380, 258–271.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 9. Baskı.
  • Craggs, C., Corder, K., van Sluijs, E. M. F., & Griffin, S. J. (2011). Determinants of change in physical activity in children and adolescents: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 40(6), 645–658.
  • Farias Júnior, J. C. D., Mendonça, G., Florindo, A. A., Barros, M. V. G. D. (2014). “Reliability and Validity of A Physical Activity Social Support Assessment Scale in Adolescents-ASAFA Scale”, Revista Brasileira de Epidemiologia, 17, 355-370
  • Gustafson, S. L., & Rhodes, R. E. (2006). Parental correlates of physical activity in children and early adolescents. Sports Medicine, 36(1), 79–97.
  • Hair, J.F., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2009). Multivariate data analysis, upper saddle river. N.J.: Prentice Hall.
  • Kong F, Zhao J, You X. (2013). “Self-Esteem as Mediator and Moderator of the Relationship Between Social Support and Subjective Well-Being Among Chinese University Students”, Social Indicators Research 112(1): 151-61.
  • Küçük, V., Koç, H. (2004). “Psiko-Sosyal Gelişim Süreci İçerisinde İnsan ve Spor İlişkisi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10).
  • Koruç, Z., Bayar, P. (2004). “Egzersizin Depresyon Tedavisindeki Yeri ve Etkileri”, Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe 1. of Sport Sciences, 15 (1),49-64.
  • Mendonça, G., Cheng, L. A., Melo, E. N., & Farias Júnior, J. C. (2014). Physical activity and social support in adolescents: A systematic review. Health Education Research, 30, 1–18.
  • Noar, S.M. (2003). The Role of Structural Equation Modeling in Scale Development. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 10(4), 622-647
  • Noronha, A. M. E., Mekoth, N. (2013). “Social Support Expectations from Healthcare Systems: Antecedents and Emotions”, International Journal of Healthcare Management, 6(4), 269-275.
  • Marques B. G. E. M., Sanchez S.S., Palacios V.B. (2014). “Perception of the Quality of Life A Group of Older People”, Revista De Enfermagem Referencia. 4(1):73-81.Meydan, C.H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ramazanoğlu, F., Karahüseyinoğlu, M. F., Demirel, E. T., Ramazanoğlu, M. O., Altungül, O., (2005). “Sporun Toplumsal Boyutlarının Değerlendirilmesi”, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları
  • Yılmaz, B., Karlı, Ü., Yetim,A. A. (2006). “Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği (SSBÖ) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XI, 4: 3 – 10.

SOCIAL SUPPORT SCALE IN PHYSICAL ACTIVITIES: TURKISH ADAPTATION, VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 2, 117 - 127, 30.11.2019

Öz

This study was conducted to
adapt the Social Support Scale in Physical Activities (Farias Junior et al.
2014) to Turkish and Turkish population. A total of 451 high school students
voluntarily participated in the current study. The Social Support Scale in
Physical Activities was developed by Farias Junior et al (2014) and this scale
consists of two sub-dimensions as "parental support" and "peer
support". The scale, which is prepared in 4-point rating type, consists of
10 items and both sub-scales consist of 5 items. The scale developed by Farias Junior
et al (2014) was applied in the Portuguese language in Brazil. Permission to
use the scale for adaptation of the scale in other languages ​​and cultures was
obtained and translation re-translation method was used to ensure that the
scale expressions were the same as the original meaning in Turkish and
Portuguese languages. SPSS and AMOS data analysis programs were used in the
statistical analysis of the data obtained in the study. Factor structure of the
scale was tested by using Explanatory Factor Analysis (AFA) and Confirmatory
Factor Analysis (DFA) (GFI = .96, AGFI = .94, CFI = .97, TLI = .96, NFI = .94,
and RMSEA = .05). When Cronbach alpha internal consistency coefficients of the
scale were examined, it was determined that all values (scale and
sub-dimensions) were over 70%. The results show that the Turkish form of the
Social Support Scale in Physical Activities is a valid and reliable measurement
tool.

Kaynakça

  • Bauman, A. E., Reis, R. S., Sallis, J. F., Wells, J. C., Loos, R. J., & Martin, B. W. (2012). Correlates of physical activity: Why are some people physically active and others not? The Lancet, Series 380, 258–271.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi, 9. Baskı.
  • Craggs, C., Corder, K., van Sluijs, E. M. F., & Griffin, S. J. (2011). Determinants of change in physical activity in children and adolescents: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 40(6), 645–658.
  • Farias Júnior, J. C. D., Mendonça, G., Florindo, A. A., Barros, M. V. G. D. (2014). “Reliability and Validity of A Physical Activity Social Support Assessment Scale in Adolescents-ASAFA Scale”, Revista Brasileira de Epidemiologia, 17, 355-370
  • Gustafson, S. L., & Rhodes, R. E. (2006). Parental correlates of physical activity in children and early adolescents. Sports Medicine, 36(1), 79–97.
  • Hair, J.F., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2009). Multivariate data analysis, upper saddle river. N.J.: Prentice Hall.
  • Kong F, Zhao J, You X. (2013). “Self-Esteem as Mediator and Moderator of the Relationship Between Social Support and Subjective Well-Being Among Chinese University Students”, Social Indicators Research 112(1): 151-61.
  • Küçük, V., Koç, H. (2004). “Psiko-Sosyal Gelişim Süreci İçerisinde İnsan ve Spor İlişkisi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10).
  • Koruç, Z., Bayar, P. (2004). “Egzersizin Depresyon Tedavisindeki Yeri ve Etkileri”, Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe 1. of Sport Sciences, 15 (1),49-64.
  • Mendonça, G., Cheng, L. A., Melo, E. N., & Farias Júnior, J. C. (2014). Physical activity and social support in adolescents: A systematic review. Health Education Research, 30, 1–18.
  • Noar, S.M. (2003). The Role of Structural Equation Modeling in Scale Development. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 10(4), 622-647
  • Noronha, A. M. E., Mekoth, N. (2013). “Social Support Expectations from Healthcare Systems: Antecedents and Emotions”, International Journal of Healthcare Management, 6(4), 269-275.
  • Marques B. G. E. M., Sanchez S.S., Palacios V.B. (2014). “Perception of the Quality of Life A Group of Older People”, Revista De Enfermagem Referencia. 4(1):73-81.Meydan, C.H., & Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ramazanoğlu, F., Karahüseyinoğlu, M. F., Demirel, E. T., Ramazanoğlu, M. O., Altungül, O., (2005). “Sporun Toplumsal Boyutlarının Değerlendirilmesi”, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları
  • Yılmaz, B., Karlı, Ü., Yetim,A. A. (2006). “Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği (SSBÖ) Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XI, 4: 3 – 10.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Fatih Küçükibiş 0000-0002-3973-2837

Ersin Eskiler 0000-0001-7617-2958

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükibiş, H. F., & Eskiler, E. (2019). FİZİKSEL AKTİVİTELERDE SOSYAL DESTEK ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİK ÇALIŞMASI. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 117-127. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.617051

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.