Değişen tüketim alışkanlıkları nedeniyle
bireyler, ihtiyaçlarını karşılarken kendine haz veren ürünlere yönelmiş,
kullandığı ürün ve hizmetle duygusal bağlılık kurmaya başlamıştır. Tüketim,
tüketicinin zihninde farklı bir boyut kazanmıştır. Tüketim davranışı sadece
temel ihtiyaçların faydacı bir yaklaşımla karşılanmasından, hedonik (hazcı) bir
tutuma dönüşmeye başlamıştır. Bu araştırma, taraftar olan lise öğrencilerinin
hedonik tüketim eğilimlerini tespit etmek ve hedonik tüketim davranışlarını,
demografik özellikler ve taraftarlık bakımından incelemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma Sivas’ta eğitim gören 700 lise öğrencisi ile yapılmış bir anket
çalışmasıdır. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların macera ve rahatlama,
sosyal, başkalarını mutlu etme, değer ve moda amaçlı alışveriş yapma
düzeylerinin ve hedonik tüketim düzeylerinin orta seviyede olduğu tespit
edilmiştir. Cinsiyet, gelir durumu, planlamadan alışveriş yapma durumu ve
taraftarlık bağlamında, hedonik tüketim eğilimlerinde ve diğer alt boyutlarda istatistiksel
olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu çalışma işletmelere yol gösterici
olması açısından ve taraftar gruplarının hedonik tutumlarının incelemesi
açısından önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020Cilt: 21 Sayı: 1 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.