Bu çalışmada örgütsel gurur ile duygusal tükenmişlik, sinizm ve kurumsal itibar arasındaki ilişkiler ve bu ilişkiler üzerinde kurumsal itibarın (prestijin) aracılık etkisi incelenmektedir. Çalışmaya konu olan değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik kartopu örnekleme yöntemiyle Türkiye genelinde 513 öğretmene anket dağıtılmıştır. Verilerin analizinde kısmi en küçük kareler yöntemi ile yapısal eşitlik modelinin tahmini (PLS-SEM) Smart PLS 3 yazılımı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin örgütsel gurur algılamaları ile duygusal tükenmişlikleri ve örgütsel sinizm algıları arasında; kurumsal itibar (prestij) algılamaları ile duygusal tükenmişlikleri ve örgütsel sinizm algıları arasında anlamlı ve negatif bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel gurur algılamaları ile kurumsal itibar (prestij) algılamaları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki elde edilirken, örgütsel gurur algılamaları ile duygusal tükenmişlikleri arasındaki negatif ilişkide kurumsal itibarın (prestij) aracılık etkisi bulunmuştur. Yine, örgütsel gurur algılamaları ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkide de kurumsal itibarın (prestij) aracılık etkisi ortaya konulmuştur. Bu bulgulara istinaden araştırmanın sonuç bölümünde çeşitli tavsiyelerde bulunulmuştur.
Örgütsel Gurur Duygusal Tükenmişlik Örgütsel Sinizm Kurumsal İtibar
In this study, the relations between organizational pride and emotional burnout, cynicism and corporate reputation and the mediating effect of corporate reputation (prestige) on these relations are examined. Questionnaires were distributed to 513 teachers across Turkey with the snowball sampling method to examine the relationship between the variables that are the subject of the study. In the analysis of the data, the estimation of the structural equation model with the partial least squares method (PLS-SEM) Smart PLS 3 software was used. According to the research results, between teachers’ perceptions of organizational pride and their emotional burnout and organizational cynicism; a significant and negative relationship was found between their perceptions of corporate reputation (prestige) and their emotional burnout and organizational cynicism. In addition, while a significant and positive relationship was obtained between teachers’ perceptions of organizational pride and their perceptions of corporate reputation (prestige), a mediating effect of corporate reputation (prestige) was found in the negative relationship between organizational pride perceptions and emotional burnout. Again, the mediation effect of corporate reputation (prestige) was revealed in the relationship between organizational pride perceptions and organizational cynicism. According to these findings, various recommendations were made at the end of the study.
Organizational Pride Emotional Burnout Organizational Cynicism Corporate Reputation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Temmuz 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 23 Sayı: 3 |
Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.