Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleceğin Meslekleri ve Becerileri: Türkiye’de Ekonomik Kalkınma İçin Bir Fırsat Penceresi

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 3, 403 - 416, 31.07.2023
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1257166

Öz

Yakın bir gelecekte teknolojik gelişme ve değişen ihtiyaçlar nedeniyle bazı yeni mesleklerin ortaya çıkması ve bazı mesleklerin de yok olması beklenmektedir. Bu beklentinin oluşmasının arkasında üç küresel megatrend öne çıkmaktadır. Birincisi, teknolojik ilerleme ve dijitalleşme sonucunda internet, bulut teknolojisi, veri analitik ve yapay zekâ gibi teknolojilerin kullanımının artmasıdır. İkincisi, demografik dönüşüm neticesinde nüfusun yaşlanması, artan sağlık sorunları ve sağlık sektöründe gelişen teknolojilerin etkisiyle sağlık hizmetlerindeki değişmelerdir. Üçüncüsü ise küresel ısınma ve iklim değişikliği sorunlarının üstesinden gelebilmek için çevre ve sürdürülebilirlik konusunda ortaya çıkan gelişmelerdir. Gelecekte ihtiyaç duyulan mesleklerin ve becerilerin bu gelişmelere uyum sağlamak için değişmesi beklenmektedir. Bu çalışma geleceğin meslekleri ve becerilerinin demografik fırsat penceresi açık olan Türkiye’nin ekonomik kalkınma sürecinde önemini ele almaktadır. Demografik fırsat penceresi, bir ülkenin nüfus yapısındaki değişimlerin ekonomik kalkınma potansiyeline etkisini ifade eder. Genç ve dinamik nüfusuyla Türkiye’nin demografik fırsat penceresinin 2040’lı yılların başına kadar açık olması beklenmektedir. Demografik fırsat penceresi ekonomik kalkınmayı olumlu etkilese de bu etki kendiliğinden ortaya çıkmamaktadır. Politika yapıcıların ve yöneticilerin doğru politikalarla ve yönlendirmelerle beşeri sermayenin niteliğini artırması ve işgücü piyasasına kazandırması gerekmektedir. Bu nedenle ülkeler, demografik fırsat penceresinden tam olarak faydalanmak için, ekonomik politikalarını ve yatırımlarını bu faktörlere odaklandırmalıdır. Bu anlamda geleceğin meslekleri ve becerileri konusunda küresel megatrendler iyi anlaşılmalı, doğru yönlendirme ve stratejilerle ekonomik kalkınma için bir beşerî sermaye birikimine dönüştürülmelidir.

Kaynakça

  • 1. Acemoğlu, D. (2022). Yapay zekayı yeniden tasarlamak: otomasyon çağında iş, demokrasi ve adalet, (Çev: Hasan Dölkeleş), Efil Yayınevi.
  • 2. Can, B. ve Avcı, S. (2019). Demografik fırsat penceresi Türkiye için demografik kriz penceresine dönüşecek mi? 1st Istanbul International Geography Congress Proceedings Book, Istanbul University Publication No: 5255
  • 3. Crombach, L. ve Smits, J. (2022). The demographic window of opportunity and economic growth at Sub-National Level in 91 Developing Countries. Soc Indic Res 161, 171–189. https://doi.org/10.1007/s11205-021-02802-8.
  • 4. Deloitte, (2023). Global Health Care Outlook, (https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/be/Documents/gx-health-care-outlook-2023-full-report.pdf)
  • 5. El Achkar Hilal, S. (2018). Creative destruction? Technological progress, employment growth, and skills for the future in Indonesia, the Philippines, Thailand and Viet Nam. Skills and the Future of Work Strategies for inclusive growth in Asia and the Pacific, ILO.
  • 6. Erden Özsoy, C. (2021). Eğitim Ekonomisi, Nisan Kitabevi, Eskişehir.
  • 7. Hatier, J.-H. (2018). Towards inclusive growth through green jobs, skills and entrepreneurship: A Pacific perspective, Skills and the Future of Work Strategies for inclusive growth in Asia and the Pacific), ILO.
  • 8. ILO. Human Capital– A Driving Force for Business Growth, (https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---asia/---ro-bangkok/---ilo-suva/documents/publication/wcms_192340.pdf)
  • 9. Mahfudz, N., Satria, A., Hubeis, A.V.S., Suroso, A.I., Uchrowi, Z. (2021). The objective conditions of the competency of labor social security practitioners in facing future jobs, GATR Journal of Business and Economics Review, 5 (4), 18-25.
  • 10. McKinsey & Company (2020a). Safeguarding Europe’s livelihoods: mitigating the employment impact of COVID-19 (https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/safeguarding-europes-livelihoods-mitigating-the-employment-impact-of-covid-19)
  • 11. McKinsey & Company (2020b). How to rebuild and reimagine jobs amid the coronavirus crisis (https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/how-to-rebuild-and-reimagine-jobs-amid-the-coronavirus-crisis)
  • 12. McKinsey & Company (2020c). Future of Work: Turkey’s Talent Transformation in the Digital Era, (https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/featured%20insights/future%20of%20organizations/the%20future%20of%20work%20in%20turkey/future-of-work-turkey-report.pdf)
  • 13. OECD. Productivity, human capital and educational policies, (https://www.oecd.org/economy/human-capital/)
  • 14. OECD, (2016). Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, OECD Country Note- Turkey (https://www.oecd.org/turkiye/Skills-Matter-Turkey.pdf)
  • 15. OECD, (2017). Future of Work and Skills, (https://www.oecd.org/els/emp/wcms_556984.pdf)
  • 16. Özdemir, C. (2019). Türkiye’de demografik fırsat penceresi ve eğitimin yaygınlaşmasının sosyoekonomik etkileri, Turkish Journal of Population Studies, (41), 7-25.
  • 17. Park, C.-Y. ve Inocencio, A. M. (2020). COVID-19, Technology, and Polarizing Jobs, ADB Briefs, Publication Stock No. BRF200217-2 (https://www.adb.org/sites/default/files/publication/623036/covid-19-technology-polarizing-jobs.pdf)
  • 18. PWC (2016). Five megatrends and their ımplications for global defense & security, (https://www.pwc.com/gx/en/government-public-services/assets/five-megatrends-implications.pdf)
  • 19. Sakamoto, A. ve Sung, J. (2018). Business model, skills intensity and job quality for inclusive society, Skills and the Future of Work Strategies for inclusive growth in Asia and the Pacific, ILO.
  • 20. Tansel, A. ve Hoşgör, Ş. (2010). Türkiye Nüfus Projeksiyonları, içerisinde: 2050'ye Doğru Nüfus Bilim ve Yönetim: Eğitim, İşgücü, Sağlık ve Sosyal Güvenlik Sistemlerine Yansımalar, TÜSİAD ve UNFPA., (TÜSİAD-T/2010/11/505)
  • 21. Tansel, A. (2012). 2050'ye doğru nüfusbilim ve yönetim: işgücü piyasasına bakış, TÜSİAD ve UNFPA (TÜSİAD-T/2012/11/536)
  • 22. TÜİK Haber Bülteni (2023a), Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2022 (https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2022-49685&dil=1)
  • 23. TÜİK Haber Bülteni (2023b). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, Yaş Bağımlılık Oranı (https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2022-49685)
  • 24. TÜİK, (2022a). Eğitim durumuna göre temel işgücü göstergeleri
  • 25. TÜİK, (2022b). Temel işgücü göstergeleri
  • 26. Türkiye İş Kurumu, (2021). 2021 Yılı İşgücü Piyasası Araştırması Raporu, (https://media.iskur.gov.tr/51145/turkiye.pdf)
  • 27. UN, (2004). World population to 2300, United Nations Publications.
  • 28. WEF, (2020). The Future of Jobs 2020, (https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf)
  • 29. WEF, (2023a). Global Health and Healthcare Strategic Outlook: Shaping the Future of Health and Healthcare, (https://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_Health_and_Healthcare_Strategic_Outlook_2023.pdf)
  • 30. WEF, (2023b). The Future of Jobs 2023, (https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2023/)
  • 31. World Bank, (2019). The Changing Nature of Work, (https://documents1.worldbank.org/curated/en/816281518818814423/pdf/2019-WDR-Report.pdf)
  • 32. YÖK (2019). Geleceğin meslekleri çalışmaları. (https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2019/gelecegin_meslekleri_calismalari.pdf)

Jobs and Skills of the Future: A Window of Opportunity for Economic Development in Türkiye

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 3, 403 - 416, 31.07.2023
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1257166

Öz

It is expected that some new jobs will emerge and some jobs will disappear due to technological development and changing needs in the near future. Three global megatrends stand out behind this expectation. The first is the increase in the use of technologies such as the internet, cloud technology, data analytics and artificial intelligence as a result of technological progress and digitalization. The second is the aging of the population as a result of demographic transformation, increasing health problems and the changes in health services with the effect of developing technologies in the health sector. The third is the developments in the environment and sustainability to overcome the problems of global warming and climate change. It is expected that the jobs and skills needed in the future will change to adapt to these developments. This study deals with the importance of future professions and skills in the economic development process of Türkiye, whose demographic window of opportunity is open. The demographic window of opportunity refers to the impact of changes in a country's population structure on its economic development potential. With its young and dynamic population, Türkiye 's demographic window of opportunity is expected to be open until the early 2040s. Although the demographic window of opportunity has a positive effect on economic development, this effect does not occur spontaneously. Policymakers and managers need to increase the quality of human capital and bring it into the labor market with the right policies and guidance. Therefore, countries should focus their economic policies and investments on these factors to take full advantage of the demographic window of opportunity. In this sense, global megatrends on the professions and skills of the future should be well understood and transformed into human capital accumulation for economic development with the right guidance and strategies.

Kaynakça

  • 1. Acemoğlu, D. (2022). Yapay zekayı yeniden tasarlamak: otomasyon çağında iş, demokrasi ve adalet, (Çev: Hasan Dölkeleş), Efil Yayınevi.
  • 2. Can, B. ve Avcı, S. (2019). Demografik fırsat penceresi Türkiye için demografik kriz penceresine dönüşecek mi? 1st Istanbul International Geography Congress Proceedings Book, Istanbul University Publication No: 5255
  • 3. Crombach, L. ve Smits, J. (2022). The demographic window of opportunity and economic growth at Sub-National Level in 91 Developing Countries. Soc Indic Res 161, 171–189. https://doi.org/10.1007/s11205-021-02802-8.
  • 4. Deloitte, (2023). Global Health Care Outlook, (https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/be/Documents/gx-health-care-outlook-2023-full-report.pdf)
  • 5. El Achkar Hilal, S. (2018). Creative destruction? Technological progress, employment growth, and skills for the future in Indonesia, the Philippines, Thailand and Viet Nam. Skills and the Future of Work Strategies for inclusive growth in Asia and the Pacific, ILO.
  • 6. Erden Özsoy, C. (2021). Eğitim Ekonomisi, Nisan Kitabevi, Eskişehir.
  • 7. Hatier, J.-H. (2018). Towards inclusive growth through green jobs, skills and entrepreneurship: A Pacific perspective, Skills and the Future of Work Strategies for inclusive growth in Asia and the Pacific), ILO.
  • 8. ILO. Human Capital– A Driving Force for Business Growth, (https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---asia/---ro-bangkok/---ilo-suva/documents/publication/wcms_192340.pdf)
  • 9. Mahfudz, N., Satria, A., Hubeis, A.V.S., Suroso, A.I., Uchrowi, Z. (2021). The objective conditions of the competency of labor social security practitioners in facing future jobs, GATR Journal of Business and Economics Review, 5 (4), 18-25.
  • 10. McKinsey & Company (2020a). Safeguarding Europe’s livelihoods: mitigating the employment impact of COVID-19 (https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/safeguarding-europes-livelihoods-mitigating-the-employment-impact-of-covid-19)
  • 11. McKinsey & Company (2020b). How to rebuild and reimagine jobs amid the coronavirus crisis (https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/how-to-rebuild-and-reimagine-jobs-amid-the-coronavirus-crisis)
  • 12. McKinsey & Company (2020c). Future of Work: Turkey’s Talent Transformation in the Digital Era, (https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/featured%20insights/future%20of%20organizations/the%20future%20of%20work%20in%20turkey/future-of-work-turkey-report.pdf)
  • 13. OECD. Productivity, human capital and educational policies, (https://www.oecd.org/economy/human-capital/)
  • 14. OECD, (2016). Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, OECD Country Note- Turkey (https://www.oecd.org/turkiye/Skills-Matter-Turkey.pdf)
  • 15. OECD, (2017). Future of Work and Skills, (https://www.oecd.org/els/emp/wcms_556984.pdf)
  • 16. Özdemir, C. (2019). Türkiye’de demografik fırsat penceresi ve eğitimin yaygınlaşmasının sosyoekonomik etkileri, Turkish Journal of Population Studies, (41), 7-25.
  • 17. Park, C.-Y. ve Inocencio, A. M. (2020). COVID-19, Technology, and Polarizing Jobs, ADB Briefs, Publication Stock No. BRF200217-2 (https://www.adb.org/sites/default/files/publication/623036/covid-19-technology-polarizing-jobs.pdf)
  • 18. PWC (2016). Five megatrends and their ımplications for global defense & security, (https://www.pwc.com/gx/en/government-public-services/assets/five-megatrends-implications.pdf)
  • 19. Sakamoto, A. ve Sung, J. (2018). Business model, skills intensity and job quality for inclusive society, Skills and the Future of Work Strategies for inclusive growth in Asia and the Pacific, ILO.
  • 20. Tansel, A. ve Hoşgör, Ş. (2010). Türkiye Nüfus Projeksiyonları, içerisinde: 2050'ye Doğru Nüfus Bilim ve Yönetim: Eğitim, İşgücü, Sağlık ve Sosyal Güvenlik Sistemlerine Yansımalar, TÜSİAD ve UNFPA., (TÜSİAD-T/2010/11/505)
  • 21. Tansel, A. (2012). 2050'ye doğru nüfusbilim ve yönetim: işgücü piyasasına bakış, TÜSİAD ve UNFPA (TÜSİAD-T/2012/11/536)
  • 22. TÜİK Haber Bülteni (2023a), Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2022 (https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2022-49685&dil=1)
  • 23. TÜİK Haber Bülteni (2023b). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, Yaş Bağımlılık Oranı (https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2022-49685)
  • 24. TÜİK, (2022a). Eğitim durumuna göre temel işgücü göstergeleri
  • 25. TÜİK, (2022b). Temel işgücü göstergeleri
  • 26. Türkiye İş Kurumu, (2021). 2021 Yılı İşgücü Piyasası Araştırması Raporu, (https://media.iskur.gov.tr/51145/turkiye.pdf)
  • 27. UN, (2004). World population to 2300, United Nations Publications.
  • 28. WEF, (2020). The Future of Jobs 2020, (https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf)
  • 29. WEF, (2023a). Global Health and Healthcare Strategic Outlook: Shaping the Future of Health and Healthcare, (https://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_Health_and_Healthcare_Strategic_Outlook_2023.pdf)
  • 30. WEF, (2023b). The Future of Jobs 2023, (https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2023/)
  • 31. World Bank, (2019). The Changing Nature of Work, (https://documents1.worldbank.org/curated/en/816281518818814423/pdf/2019-WDR-Report.pdf)
  • 32. YÖK (2019). Geleceğin meslekleri çalışmaları. (https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2019/gelecegin_meslekleri_calismalari.pdf)
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceyda Erden Özsoy 0000-0002-4321-6069

Burak Tuğberk Tosunoğlu 0000-0001-9377-5136

Erken Görünüm Tarihi 28 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erden Özsoy, C., & Tosunoğlu, B. T. (2023). Geleceğin Meslekleri ve Becerileri: Türkiye’de Ekonomik Kalkınma İçin Bir Fırsat Penceresi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 24(3), 403-416. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1257166

Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.