Research Article
BibTex RIS Cite

DEVELOPİNG SCALES TO DETERMİNE INDİVİDUALS' HOUSİNG FİNANCE PREFERENCES

Year 2022, Volume: 23 Issue: 3, 709 - 725, 24.07.2022
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1090990

Abstract

Nowadays, individuals are often motivated to look for finance by the differences between the price of the house and the savings that consumers want to buy. The factors that influence consumers' decision-making are important in the process. With this in mind, the study aimed to determine individuals' housing financing preferences and develop a valid and reliable measurement tool. It is important for the sector that the study is focused on deposit banks, participation banks and the collaboration system to make use of interest-free and interest-bearing finance together. The research universe is made up of people between the ages of 18 and 65 living in Sivas, Kayseri, and Yozgat, and the study group is made up of 1,050 people. The explorer’s sequential pattern was chosen from the mixed research method patterns. At the qualitative stage, semi-structured interviews with 34 people were conducted by snowball sampling method and data were analyzed with Nvivo 11 package program. Substance pool was created as a result of the codes and literature review obtained after the analysis. The draft scale was applied to consumers either face-to-face or online using easy sampling. The data were analyzed using the SPSS 25.0 and AMOS 25.0 statistical package programs. The results of the explanatory factor analysis (AFA) were used to establish a measurement structure consisting of five factors (advantages, service, reliability, cost, institutional image) and 23 articles. Confirmation of validity of structure obtained in AFA with confirmatory factor analysis As a result of the study it was determined that all factors of the scale are above 50% of AVE and CR coefficient values are between (0.847) and (0.962) and distinction is valid. It has been concluded that the Cronbach α coefficient value of each dimension and all scale in the scale is greater than 0.8, i.e. the scale has "high reliability". In line with these findings, the "Housing Finance Selection Scale" was deemed to be a reliable and valid measurement tool.

References

  • Akyıldız, R. (2011). Türkiye Konut Finansman Sisteminin Gelişimi ve Bankacılığın Rolü,[Yüksek Lisans Tezi], Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Arslan, R. (2021). Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. KAÜİİBFD, 12(23), 369-393.
  • Ayre, C., & Scally, A. J. (2014). Critical Values for Lawshe’s Content Validity Ratio: Revisiting the Original Methods of Calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 47 (1), 79–86. doı: 10.1177/0748175613513808.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara. Pegem Yayıncılık.
  • Churchill, G. A. J. (1979). A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing. Journal of Marketing Research, 16(1), (Feb.), 64-73.
  • Çüm, S. (2013). Türkiye’de Psikoloji ve Eğitim Bilimleri Dergilerinde Yayımlanan Ölçek Geliştirme ve Uyarlama Çalışmalarının İncelenmesi, [Yüksek Lisans Tezi], Ankara Üniversitesi.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 2, Sayı 1, 19-37.
  • Devellis, R. F. (2021). Ölçek Geliştirme: Kuram ve Uygulamalar (çev: Tarık Totan) (3. Baskı). Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme (2. Baskı). Ankara. Pegem Akademi.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equations Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal Marketing Research. 18(1), 39-50.
  • Güt, A. (2019). İhracat İlişkisel Pazarlama Oryantasyonu: Ölçek Geliştirme, [Doktora Tezi], Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi.
  • Hair, J. F., & Black, W. C., & Babin, B. J., & Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2005). Multivariate Data Analysis (6th Edition). Prentice Hall, New Jersey. Pearson Education.
  • İlhan, M., & Teker, G. T., & Güler, N. (2019). Ölçme Aracının Ayırt Ediciliğine İlişkin Bir İstatistik: Ferguson Delta. XII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Rize.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2007). Toward a Definition of Mixed Methods Research. Journal of Mixed MethodsResearch. 1, 112-133.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve Amos 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kartal, M. & Bardakçı, S. (2018). SPSS ve Amos Uygulamalı Örneklerle Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri (1. Baskı). Ankara. Akademisyen Yayınevi.
  • Katıtaş, S. (2019). Karma Yöntem Araştırmalarına Bütüncül Bir Bakış. International Social Sciences Studies Journal. 5(49), 6250-6260.
  • Kayhan, R. F., & Bardakçı, S., & Caz, Ç. (2020). Türk Futbolunda Video Yardımcı Hakem (VAR) Uygulamasına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 571- 596. DOI: 10.26466-/opus.673635.
  • Kurt, G. D. (2019). Gayrimenkul Finansmanında Katılım Bankacılığının Rolü: Elbirliği Modeli, [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology. 28, 563-575.
  • Malhotra, N. K. (2010). Marketing Research A Applied Orientation (6th Edition). Pearson, New Jersey.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi Amos Uygulamaları (2. Baskı). Ankara. Detay Yayıncılık.
  • Netemeyer, R, G., & Bearden, W. O., & Sharma, S. (2003). Scaling Procedures: İssues and Applications. California: Sage Publications. Thousand Oaks.
  • Okur, M., & Çatıkkaş, Ö., & Ersoy, M. (2018). Bir Gölge Bankacılık Uygulaması Olarak Gayrimenkul Finansmanında Alternatif Bir Faizsiz Finansman Modeli: İpoteğe Dayalı Paylaşımlı Faizsiz Finansman Modeli. İşletme Araştırmaları Dergisi. 10 (4), 384-400.
  • Özmen, M. B. (2016). Erişim İmkânı Sınırlı Hanehalklarının Barınma Amaçlı Konut Edinmesine Yönelik Finansal Model Önerisi, [Doktora Tezi], Okan Üniversitesi.
  • Öztürk, G. (2019). Türkiye'de Uygulanan Konut Finansman Modellerinin Karşılaştırılması, [Yüksek Lisans Tezi], Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Seçer, İ. (2018). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci SPSS ve Lisrel Uygulamaları (2. Baskı). Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Sertoğlu, A. E. (2014). Karar Verme Sürecinde Tüketici Karmaşası (Kaosu): Ölçek Geliştirme, [Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi.
  • Soytürk, A. (2017). Türkiye’de Katılım Bankacılığında Toplu Konut Finansman Modelleri, [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Suhr, D. D. (2006). Exploratory or Confirmatory Factor Analysis? In.Cary: SAS Institute, pp. 200-31.
  • Yeşilyurt, S., & Çapraz, C. (2018). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kullanılan Kapsam Geçerliği İçin Bir Yol Haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20(1), 251-264.
  • Yiğit, M. (2009). İpotekli Konut Kredisi Kullanma Eğilimi ve Banka Seçimini Etkileyen Faktörlerin Karşılaştırmalı Analizi: Ankara Bölgesinde Bir Uygulama, [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Tashakkori, A., & Creswell J. W. (2007). The New Area of Mixed Methods. Journal of Mixed Methods Research. s: 1(1), s: 3-7.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi (1. Baskı). Ankara. Nobel Basım Yayın.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutulumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı). Ankara. Nobel Basım Yayın.
  • Tekerek, S. (2013). Konut Finansmanında Banka Kredilerine Alternatif Modellerden “Elbirliği Sistemi” Üzerinde Bir Çalışma, [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları.

Bireylerin Konut Finansman Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Ölçek Geliştirilmesi

Year 2022, Volume: 23 Issue: 3, 709 - 725, 24.07.2022
https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1090990

Abstract

Günümüzde tüketicilerin almak istedikleri konutun fiyatı ile birikimleri arasında oluşan fark bireyleri finans arayışlarına sevk etmektedir. Süreç içerisinde tüketicilerin karar vermelerinde etkili olan faktörler önemli bir yer tutmaktadır. Bu önemden hareketle çalışmada, bireylerin konut finansmanı tercihlerinin belirlenerek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın mevduat bankaları, katılım bankaları ve elbirliği sistemine yönelik olması, sektör açısından faizsiz ve faizli finansın birlikte değerlendirilmesi açısından önemlidir. Araştırmanın evrenini Sivas, Kayseri, Yozgat illerinde yaşayan 18 ile 65 yaş aralığında bulunan kişiler, çalışma grubunu ise 1050 kişi oluşturmaktadır. Çalışmada karma araştırma yöntemi desenlerinden Keşfedici Sıralı Desen tercih edilmiştir. Nitel aşamada kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılan 34 kişiyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve veriler Nvivo 11 paket programıyla analiz edilmiştir. Analiz sonrası elde edilen kodlar ve literatür taraması sonucu madde havuzu oluşturulmuştur. Taslak ölçek tüketicilere kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak yüz yüze veya online uygulanmıştır. Veriler SPSS 25.0 ve AMOS 25.0 istatistik paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Açıklayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda 5 faktör (sağlanan avantaj, hizmet, güvenirlik, maliyet, kurum imajı) ve 23 maddeden oluşan bir ölçme yapısı elde edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ile AFA’da elde edilen yapının geçerliği teyit edilmiştir. Çalışma sonucunda, ölçeğin tüm faktörlerinin AVE değerlerinin %50'nin üzerinde ve CR katsayısı değerlerinin (0,847) ile (0,962) arasında olduğu ve ayırım geçerliğinin sağlandığı belirlenmiştir. Ölçekte yer alan her bir boyutun ve ölçeğin tamamının Cronbach α katsayı değerinin 0,8'den büyük yani ölçeğin “yüksek güvenilirlikte” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular doğrultusunda “Konut Finansmanı Tercih Ölçeğinin” güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akyıldız, R. (2011). Türkiye Konut Finansman Sisteminin Gelişimi ve Bankacılığın Rolü,[Yüksek Lisans Tezi], Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Arslan, R. (2021). Salgın Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. KAÜİİBFD, 12(23), 369-393.
  • Ayre, C., & Scally, A. J. (2014). Critical Values for Lawshe’s Content Validity Ratio: Revisiting the Original Methods of Calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 47 (1), 79–86. doı: 10.1177/0748175613513808.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara. Pegem Yayıncılık.
  • Churchill, G. A. J. (1979). A Paradigm for Developing Better Measures of Marketing. Journal of Marketing Research, 16(1), (Feb.), 64-73.
  • Çüm, S. (2013). Türkiye’de Psikoloji ve Eğitim Bilimleri Dergilerinde Yayımlanan Ölçek Geliştirme ve Uyarlama Çalışmalarının İncelenmesi, [Yüksek Lisans Tezi], Ankara Üniversitesi.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 2, Sayı 1, 19-37.
  • Devellis, R. F. (2021). Ölçek Geliştirme: Kuram ve Uygulamalar (çev: Tarık Totan) (3. Baskı). Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme (2. Baskı). Ankara. Pegem Akademi.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equations Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal Marketing Research. 18(1), 39-50.
  • Güt, A. (2019). İhracat İlişkisel Pazarlama Oryantasyonu: Ölçek Geliştirme, [Doktora Tezi], Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi.
  • Hair, J. F., & Black, W. C., & Babin, B. J., & Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2005). Multivariate Data Analysis (6th Edition). Prentice Hall, New Jersey. Pearson Education.
  • İlhan, M., & Teker, G. T., & Güler, N. (2019). Ölçme Aracının Ayırt Ediciliğine İlişkin Bir İstatistik: Ferguson Delta. XII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Rize.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2007). Toward a Definition of Mixed Methods Research. Journal of Mixed MethodsResearch. 1, 112-133.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve Amos 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kartal, M. & Bardakçı, S. (2018). SPSS ve Amos Uygulamalı Örneklerle Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri (1. Baskı). Ankara. Akademisyen Yayınevi.
  • Katıtaş, S. (2019). Karma Yöntem Araştırmalarına Bütüncül Bir Bakış. International Social Sciences Studies Journal. 5(49), 6250-6260.
  • Kayhan, R. F., & Bardakçı, S., & Caz, Ç. (2020). Türk Futbolunda Video Yardımcı Hakem (VAR) Uygulamasına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(27), 571- 596. DOI: 10.26466-/opus.673635.
  • Kurt, G. D. (2019). Gayrimenkul Finansmanında Katılım Bankacılığının Rolü: Elbirliği Modeli, [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology. 28, 563-575.
  • Malhotra, N. K. (2010). Marketing Research A Applied Orientation (6th Edition). Pearson, New Jersey.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi Amos Uygulamaları (2. Baskı). Ankara. Detay Yayıncılık.
  • Netemeyer, R, G., & Bearden, W. O., & Sharma, S. (2003). Scaling Procedures: İssues and Applications. California: Sage Publications. Thousand Oaks.
  • Okur, M., & Çatıkkaş, Ö., & Ersoy, M. (2018). Bir Gölge Bankacılık Uygulaması Olarak Gayrimenkul Finansmanında Alternatif Bir Faizsiz Finansman Modeli: İpoteğe Dayalı Paylaşımlı Faizsiz Finansman Modeli. İşletme Araştırmaları Dergisi. 10 (4), 384-400.
  • Özmen, M. B. (2016). Erişim İmkânı Sınırlı Hanehalklarının Barınma Amaçlı Konut Edinmesine Yönelik Finansal Model Önerisi, [Doktora Tezi], Okan Üniversitesi.
  • Öztürk, G. (2019). Türkiye'de Uygulanan Konut Finansman Modellerinin Karşılaştırılması, [Yüksek Lisans Tezi], Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Seçer, İ. (2018). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci SPSS ve Lisrel Uygulamaları (2. Baskı). Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Sertoğlu, A. E. (2014). Karar Verme Sürecinde Tüketici Karmaşası (Kaosu): Ölçek Geliştirme, [Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi.
  • Soytürk, A. (2017). Türkiye’de Katılım Bankacılığında Toplu Konut Finansman Modelleri, [Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Suhr, D. D. (2006). Exploratory or Confirmatory Factor Analysis? In.Cary: SAS Institute, pp. 200-31.
  • Yeşilyurt, S., & Çapraz, C. (2018). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kullanılan Kapsam Geçerliği İçin Bir Yol Haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20(1), 251-264.
  • Yiğit, M. (2009). İpotekli Konut Kredisi Kullanma Eğilimi ve Banka Seçimini Etkileyen Faktörlerin Karşılaştırmalı Analizi: Ankara Bölgesinde Bir Uygulama, [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Tashakkori, A., & Creswell J. W. (2007). The New Area of Mixed Methods. Journal of Mixed Methods Research. s: 1(1), s: 3-7.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve Spss ile Veri Analizi (1. Baskı). Ankara. Nobel Basım Yayın.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutulumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı). Ankara. Nobel Basım Yayın.
  • Tekerek, S. (2013). Konut Finansmanında Banka Kredilerine Alternatif Modellerden “Elbirliği Sistemi” Üzerinde Bir Çalışma, [Yüksek Lisans Tezi], Gazi Üniversitesi.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği Yayınları.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Makaleler
Authors

Yılmaz Günel 0000-0003-4776-1344

Hüdaverdi Bircan 0000-0002-1868-1161

Early Pub Date July 19, 2022
Publication Date July 24, 2022
Submission Date March 21, 2022
Published in Issue Year 2022Volume: 23 Issue: 3

Cite

APA Günel, Y., & Bircan, H. (2022). Bireylerin Konut Finansman Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Ölçek Geliştirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 709-725. https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1090990

Cumhuriyet University Journal of Economics and Administrative Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).